Friday 12 October 2012

Simfoni Malam


Simfoni malam mengalun rindu yang tiada penghujungnya..
*****************************
Saya perlahan lahan belajar menghayati keindahan kerdipan bintang. Walau cahaya nya tidak seterang cahaya bulan, namun ianya lambang sinar sebuah harapan dan penantian.

Satu ketika, saya pernah berkecil hati dengan seorang rakan semata mata-kerana isu bintang ini. Saya bercerita padanya bahawa saya melihat bintang yang berkerdipan itu seperti penunjuk arah . Pada saya, bintang-bintang itu tidak pernah berganjak dan sentiasa berada di tempat yang sama. Jika satu hari nanti saya tersesat, saya cuma perlu mendongak ke langit dan ikut arah selatan untuk pulang.

Sahabat saya segera meningkah. Katanya saya sudah silap. Bintang adalah planet dan ianya tak bisa menunjukkan arah dengan tepat. Ini kerana planet-planet bergerak di cakerawala mereka sendiri, sama seperti bumi yang berputar mengelilingi matahari. Katanya lagi, planet-planet tersebut sangat jauh, jadi cuma cahayanya sahaja yang akan kelihatan jika kita melihat dari bumi.

Saya menyuruh dia berhenti dari berkata-kata. Rasa sayu mulai menular di hati.
Namun dia tidak endah dan terus menyambung penerangan dia: 'Planet-planet tersebut adakalanya berlanggar sesama sendiri dan ada yang akan meletup dan berkecai akibat perlanggaran sesama sendiri itu. Maka serpihan planet tersebut akan kelihatan seperti tahi bintang..atau secara saintifik di gelar komet'.
Sahabat terhenti bercakap bila sedar yang saya membisu sedari tadi. Di tanyanya saya kenapa saya kelihatan sedih.
Perlahan-lahan saya beritahu dia bahawa dia telah merosakkan cerita bintang saya. Cerita bintang itu ialah cerita dari ayah yang saya simpan dan saya ingati kembali bila saya rindukan ayah. Saya menyimpan harapan agar ayah kembali setiap kali saya merenung bintang. Saya tahu bintang hanyalah planet tapi berilah saya nikmati pemandangan malam ini dengan membayangkan ianya sebagaimana cerita yang ayah pernah sampaikan pada saya.

Takdir telah memisahkan kami. Ayah sudah 10 tahun menghilang tanpa berita. Tapi saya selalu ingat cerita ayah tentang bintang, Bila saya amat rindu pada ayah, saya hanya perlu mendongak ke langit dan memandang bintang besar yang satu di sebelah kiri nun di sana. Dulu saya selalu menemani ayah sewaktu dia menghisap rokok di beranda pada waktu malam hari dan ayah akan menunjukkan bintang tersebut pada saya.  Ianya bagai penunjuk arah buat kami. Selagi saya dapat melihat bintang tersebut di langit, selagi itu saya mampu bermimpi yang satu hari nanti ayah akan pulang.

Fakta sahabat itu seakan mengingatkan saya yang semuanya tidak akan berlaku. Ayah tidak akan pulang lagi. Fakta adalah realiti.
Saya memang telah tahu itu semua. Namun cerita ayah mampu menenangkan hati saya yang rindu. Bintang sebenarnya planet yang sedikit demi sedikit akan bergerak ke tempat lain.
Saya tahu itu. Armata semakin deras mengalir. Salahkah saya kerana menyimpan harapan untuk bertemu ayah? Saya tidak tahu sama ada ayah masih hidup atau tidak.  Apatah lagi sama ada dia akan pulang satu hari nanti.
Cuma, saya sangat sayang dan merindui dia. Adakalanya saya mahu bayangkan yang dia juga sedang ingat pada saya dan kisah yang dia sering ceritakan itu..

Saya fikir hendak berkongsi cerita ini dengan sahabat saya, namun dia tak mampu faham apa yang saya cuba terangkan. Sayu terasa hati bila terasa tiada yang mengerti. Mungkinkah saya perlu melupakan semuanya?


No comments:

Post a Comment