Saturday 20 October 2012

Azam



Semasa kecil, saya suka melakar warna pelangi dalam setiap lukisan saya.
Waktu tu, saya berangan untuk jadi seorang pelukis. Saya juga berangan untuk jadi seorang hero yang mempunyai kuasa hebat demi untuk selamatkan dunia. Waktu itu, saya percaya saya boleh jadi apa saja yang saya inginkan. Tidak ada satu pun yang mustahil.

Sehari sebelum tamat sekolah, saya dipanggil oleh guru kelas ke bilik kaunseling. Katanya kawan-kawan saya semua sudah ada idea arah hala tuju mereka selepas ini. Tinggal saya sahaja yang masih lagi tidak menghantar borang permohonan ke mana-mana universiti atau kolej. Mengapa?

Sebenarnya, saya sangat ingin untuk bersama Suzy meneruskan pelajaran di Universiti Malaya. Tapi kalau dilihat dari keputusan peperiksaan saya yang lepas, rasanya harapan untuk diterima masuk ke sana amat tipis sekali.

Saya bukan tidak ada impian. Impian saya ialah untuk sentiasa bersama Suzy. Itu sahaja.

Ayah tidak peduli langsung andai saya teruskan atau tidak pengajian hingga ke menara gading. Ayah cuma ingin saya tamatkan sekolah menengah dan kemudiaannya mengambil alih perniagaan ayamnya. Lagi pun saya ini adalah satu-satunya waris dia. Saya tidak mahu menyambung perniagaan perusahaan ayam ayah. Namun ayah enggan mengerti. Saya tiada cara lain melainkan melarikan diri ke ibu kota.

Pada mulanya saya gembira tinggal di kota metropolitan ini. Apa tidaknya. Saya boleh buat apa saja yang saya inginkan tanpa ada suara bising emak berleter dan tanpa suara garang ayah memarahi saya.

Namun segalanya berubah sejak saya bertemu Suzy semula. Saya lihat dia dan saya lihat diri saya pula. Terasa betapa rendah diri saya bila berdepan dengan Suzy. Saya cuma ada sijil akedemik tamat sekolah menengah sahaja. Tentu ianya tidak membantu untuk saya dapatkan pekerjaan yang lebih baik. Saya juga tidak ada sebarang kebolehan lain.

Suzy? Suzy nampak hebat sekali. Dia kelihatan cantik dan berjaya. Katanya dia kini bekerja sebagai penolong pengurus di sebuah syarikat pengiklanan. Anggun sungguh. 
Pertemuan itu sedikit sebanyak telah menyedarkan saya. Mulai hari ini, saya berjanji yang saya akan sambung kembali impian saya: menjadi seorang pelukis tersohor tanahair. Saya akan berusaha bersungguh-sungguh hingga impian saya tercapai. Saya ingin Suzy bangga dengan kejayaan saya. Ketika itu nanti barulah saya akan suarakan hasrat hati saya kepadanya.

Cinta bukan membuat seseorang itu lemah. Namun cinta sebenarnya membuatkan seseorang itu cekal dan berani. Betuk, bukan? 

No comments:

Post a Comment