Monday 22 October 2012

Di Mana Kak Yana



Siang tadi, pengurus butik tempat Kak Yana bekerja datang ke rumah sewa kami.
Dia mencari Kak Yana. Katanya sudah 2 hari Kak Yana tak datang kerja. Kata pengurus itu lagi, dia dah berkali kali dail nombor handphone Kak Yana tapi tak dijawab. Risau dia seandainya terjadi sesuatu pada Kak Yana.

Makcik Endon, pemilik rumah sewa berkata Kak Yana jarang kelihatan semenjak dua menjak ini. Semalam pun bilik Kak Yana gelap saja. Ke mana agaknya Kak Yana pergi ye?

Kak Yana agak muram kebelakangan ini. Pengurus ambil berat sangat tentang Kak Yana sebab Kak Yana seorang pekerja yang amat dedikasi dalam menjalankan tugasnya. Malah, kata pengurus lagi, Kak Yana baru saja dipilih sebagai pekerja contoh di butik tersebut. Kak Yana sepatutnya gembira..tapi sebaliknya, dia kelihatan seperti seseorang yang telah hilang matlamat hidupnya.

Setelah pengurus meninggalkan nombor telefonnya pada kami dan beredar pulang, kami mengekori Makcik Endon yang pergi mengambil kunci 'spare' untuk buka bilik Kak Yana.

Klik. Suis lampu bilik ditekan. Bilik Kak Yana sama seperti selalu: bersepah dengan buku dan majalah. Katilnya kosong dan seperti telah lama tidak disentuh. Dengan rasa sedikit kurang selesa, saya turut masuk ke dalam biliknya buat pertama kali. Aneh rasanya bila masuk tanpa diundang seperti ini (lebih lebih lagi bila pemiliknya tiada). Seolah olah kami telah mencerobohi ruang peribadi dia.

'Tunggu sekejap!' kata Nadia. 'Karya Kak Yana dah tak ada. Selalu nya ada atas meja ni. Kak Yana pernah larang Nadia dari mengalihkan novel yang hampir siap ditulisnya itu. Kalau nak dibaca pun, mesti di meja tersebut juga.'

"Ha? Kak Yana menulis novel?' tanya saya terkejut.

'Betul tu. Dan ini karya Yana yang terbaik yang pernah dia hasilkan.' tambah Makcik Endon pula. 'Mungkin dia dah siapkan karya dia tu dan dia dah pun hantar kepada pihak penerbit'.

Hmm.. rupa rupanya saya orang terakhir yang tahu tentang ini. Dan saya sepatutnya ialah kawan Kak Yana yang paling rapat. Terasa hati seketika. Mengapa saya seorang sahaja yang Kak Yana tak beritahu tentang hobinya menulis? Tidak bermaknakah persahabatan kami selama ini.

Namun saya harus tolak ke tepi dahulu semua rasa terkilan, sedih dan terasa hati itu dahulu. Kami ada masalah yang lebih penting buat masa ini: di mana Kak Yana?

Ya, itu yang lebih penting: mencari Kak Yana. Kak Yana sangat mengambil berat tentang saya dan Nadia selama ini. Dia pernah pinjamkan baju dan kasut nya pada saya sewaktu saya perlu hadiri satu temuduga kerja. Setiap kali saya ada masalah dan saya pergi mencari dia, tak pernah sekalipun dia mengeluh atau mengatakan yang dia sibuk. Dia sentiasa sedia untuk mendengar masalah kami. Kak Yana lebih dari seorang kawan, dia umpama kakak kandung saya sendiri.

Kak Yana. Kemana agaknya Kak Yana menghilang?

No comments:

Post a Comment