Sunday 14 October 2012

Mencari Cinta Yang Hilang




Puisi ini kiriman Hajjah Rini dari Johor.
Katanya untuk semua wanita yang terluka :

MENCARI CINTA YANG HILANG

Kekasih
kurakamkan bahasa kalam ini
sebagai tinta nuraniku yang tumpah
kerana mata penanya telah retak dan patah
lalu tenggelam ke dasar lautan rasa yang amat dalam.

Ingin kukutip dan ku perlihatkan
bunga rampai keresahanku
yang kusimpan sekian lama ini
betapa seringnya aku sibuk mengukur
kepaduan kasihmu
betapa seringnya aku menebar jala cemburu yang tak bertepi
sama seringnya aku hamparkan pertanyaan
dan pelbagai persoalan.

Lihatlah
ke dasar hatiku
lihatlah dan lihatlah
sering aku mengungkit tentang cintamu
bolehkah ianya hanya untukku, hanya milikku.

Sering tingkah lakuku, rajukku dan tangisku
mencabar kelakianmu..
namun kau masih di situ
tidak membiarkanku atau mahu melepaskanku
sehingga aku alpa
terlalu melayani nurani
terpedaya dengan bisikan syaitan.

Maafkan aku kekasih
biar ku cium tanganmu dan kupinta kemaafanmu
halalkanlah cinta mu padaku
pada sisa-sisa waktu yang ada ini
sebelum Izrail datang membawa salam
pada ketika itu baru aku tersedar
bahawa aku tiada membawa apa apa
walau sebutir dari kasih sayangmu itu.

No comments:

Post a Comment