Monday 15 October 2012

Cair


Cerita seorang teman: 
Hujan turun renyai-renyai diluar.
Tanpa saya sedari, sebuah senyuman terlakar di bibir. Hujan seperti ini adakalanya kelihatan seperti salji yang turun di Strasbourg. Betapa saya ingin kembali ke sana di saat ini. Merasa bebola halus seakan ais turun dan menyentuh wajah.
Kata mereka, cinta itu wujud bila kita bertemu dengan seseorang yang boleh membuat kita tersenyum waima waktu itu kita sedang berduka. Cinta itu hadir apabila seseorang itu juga mampu membuka mata dan hati kita untuk menikmati kehidupan.

Setelah lama berada dalam kegelapan dan kesejukan, hati seolah-olah telah keras membeku. Tepu dan tidak merasai apa-apa. Sering melarikan diri bila ada yang ingin mendekati kerana tidak ingin merasa semula. Takut cerita yang sama akan berulang sekali lagi. Hidup sehari demi sehari, pulang kerja bila malam menjelang untuk merenung bulan.

Dia muncul bagaikan musim bunga yang mencairkan salji. Tidak dirancang. Perlahan-lahan hati i yang beku menjadi cair semula. Derai ketawa juga mula kedengaran tanpa sengaja. Dan kesimpulannya memang telah diduga dan tak dapat dielakkan, saya jatuh cinta pada dia. Dia juga mencintai saya. Dua hati bertaut.

Saat dia meluahkan perasaan, airmata mula mengalir. Hati seperti salji yang mencair ditiup oleh angin musim bunga. Masa seakan tidak terasa bila berada dengannya. Seolah-olah semua stok kebahagian untuk seumur hidup telah dimampatkan dan diberikan pada saya waktu itu juga.
Namun seperti semua mimpi indah, akan tiba waktunya untuk terjaga dari tidur. Realiti hidup mencipta dugaan dan cabaran. Hati masih bertahan. Sayang itu telah terpahat amat dalam dan saya percaya padanya. Percaya walau betapa sejuknya cuaca, musim bunga pasti akan tiba dan kali ini tanpa sebarang halangan. Mungkin kali ini saya pula yang akan buat dia tersenyum.

No comments:

Post a Comment