Tuesday 16 October 2012

Salji Yang Mencair


Cinta itu adalah

Ketika dia marah, kita masih membalasnya dengan sayang
ketika hati dia terluka, kita mencuba untuk hiburkan dia
Ketika dia berasa ragu, kita sokong dan yakinkan dia
Ketika dia kecewa, kita cuba berikan harapan
Ketika dia bersedih, kita berkongsi dan cuba ceriakannya
Ketika dia berada dalam kegelapan, kita bawakan cahaya untuknya

********
Jika dia ada di sini, pasti saya akan mengusiknya. Saya boleh bayangkan reaksinya juga.
'Boleh saya tanya satu soalan? ' ah..ayat pertama saya seperti biasa.
'Bila salji cair, awak rasa apa akan terjadi?' tanya saya sambil senyum.

Pasti dia akan memandang dan membalas dengan senyuman juga:
'Tentulah jadi air.'

Jawab saya:
'Salah tu. Bila salji cair, jadi musim bunga le.'
***
Salji terus mencair. Biar pun dia tiada di sisi.

No comments:

Post a Comment