Thursday 25 October 2012

Mengalah



Melankolik?
Saya tak pernah nafikan fakta tu.

Tapi bila ada yang menegur, saya tetap akan tersenyum, tetap membalas salam, menjawab pertanyaan. Di sini, cuma persinggahan untuk menulis setiap rasa yang timbul. Apabila hati tersentuh, ia berbicara. Harapan saya agar dengan menulis dapat memberi saya jawapan bagi segala persoalan yang bermain di kotak fikiran 
*****
Kata dia: Kebahagiaan itu milik semua orang. Terpulang pada kita untuk bersedih atau menganggap apa yang berlaku hanya seperti angin yang menyinggah. Tidak sesekali akan mengusik jiwa.

Kata saya: Ianya tidak semudah itu. Apabila setiap kata perlu ditapis dan setiap perbuatan sentiasa terlihat silap, bolehkah ditulikan telinga? Apabila perasaan tidak dipeduli dan apabila senyuman saja yang dipinta serta apabila kesedihan tidak diambil kira, lantas di mana letaknya kebahagiaan itu? Diri ini bukan boneka tanpa perasaan.

Mungkinah bersendiri itu lebih mendamaikan? Membuang segala perasaan. Tidak perlu mempunyai atau dipunyai sesiapa. Tidak perlu ada cinta.

Merajukkah saya? Mungkin iye.
Menyerah kalah? Mungkin itu lah yang sebenar-benarnya ingin saya lakukan. Ingin mengalah kerana diri terasa amat  penat. Ingin mengalah kerana inginkan kedamaian..

Perlukah dibiarkan hati ini terus terluka? Adakala diri jadi keliru. Tidak mampu menilai kesungguhan dan kejujuran yang dihulurkan. Lantas bagaimana ingin menilai antara intan dan kaca? Kedua-duanya sinarannya menyilaukan mata.

Berbisiklah pada hati tentang ketenangan dan mencari arah untuk pulang.
Bibir, teruslah tersenyum. Tawa, tenggelamkanlah segala kata negatif hati. Jiwa, cubalah untuk berani. Bukankah jiwa sepatutnya sekeras waja?

Saya tidak tahu. Saya tidak ada jawapannya. Saya keliru. Terasing tanpa sebarang petunjuk jalan. Buntu.

No comments:

Post a Comment