Tuesday 30 October 2012

Laila II


Adakala sesaat sahaja mampu menukar hidup seseorang. Itulah yang berlaku pada saya. Hanya dalam sesaat, mata terpandang si dia dan dunia serasa terus berubah.

Semua orang yang berada disekeliling hilang dari pandangan dalam waktu sesaat itu. Yang ada hanya dia. Mata asyik memandang tangannya menyelak helaian rambut yang menutup wajah lembutnya. Indah sekali. Dalam sesaat itu juga serentak, dia berpaling memandang saya. Pandangan kami bertaut dan perlahan lahan bibirnya membentuk seulas senyuman.

Dagu saya seakan jatuh ke lantai. Dia senyum pada saya? Benarkah pada saya? Ahh... tidak mungkin! Dengan perlahan saya memandang ke kiri dan kanan. Tiada sesiapa disebelah saya. Saya alihkan pandangan ke belakang. Oh, ada poster MacDonald dengan gambar seorang kanak- kanak comel ketawa riang. Mungkinkah dia tersenyum kerana poster tu? Mungkin saya hanya kebetulan berdiri ditepi poster tersebut. 
Logik akal mengatakan tidak akan ada perempuan yang akan senyum pada saya, lebih-lebih lagi perempuan secantik dia. Semestinya saya yang perasan. Sesungguhnya tidak ingin tersenyum balik hingga akan membuat diri kelihatan bodoh di depannya.

Pintu LRT terbuka dan seorang lelaki masuk. Seorang lelaki pertengahan umur berjalan dengan terhuyung hayang. Kenapa mesti dia memilih tren ini dari begitu banyak tren yang telah atau akan singgah sebentar lagi. Mulutnya berbau busuk, sebusuk kata-kata makian yang terkeluar dari bibir mabuknya. 
Dia duduk betul betul di sebelah saya pula! Apa malangnya nasib hari ini. Saya segera memalingkan muka ke kiri. Malas hendak memandang orang seperti itu. Minum pada waktu siang hari dan tanpa kawalan diri.

Telefon mudah alih wanita disebelah kanannya tiba-tiba berdering kuat. Si pemabuk bertukar jadi berang. Dia menepis tangan wanita yang memegang telefon mudah alih tersebut kerana bunyi deringan tersebut membingitkan telinganya. Ah! telefon tersebut terlepaas dari tangan wanita itu dan ... terpelanting terkena gadis cantik itu. 
~bersambung~ 

No comments:

Post a Comment