Wednesday 31 October 2012

Ruang Kosong Ini



Begitu pahit rasanya untuk ditelan. Walau diludah sekalipun, kesan pahitnya pasti akan berbaki di mulut. Arsenik.

Semalaman dia mencuba untuk sekian kalinya memujuk sang kekasih agar memilih dirinya. Walau dia tahu dia tak mungkin dapat memiliki lelaki itu tapi dia masih tetap ingin mencuba untuk kali terakhir.

Mindanya seakan pita rakaman automatik, berputar perterusan tanpa mahu henti. Persoalan demi persoalan menampar jiwa. Apa bezanya dia dengan perempuan lain? Malah, kalau di ikut-ikutkan bukankah lelaki tersebut sepatutnya merasa bertuah kerana dapat menawan hatinya. Adakah lumrah alam manusia hanya akan berusaha sedaya upaya hanya sebelum mendapat sesuatu?

Dia tak pernah meninggikan suara bila bercakap dengan sang lelaki, apatah lagi menengking atau meleter. Dia tak pernah meminta sesuatu yang bukan-bukan, atau yang melebihi kemampuan seorang lelaki itu. Dia bersabar bila janji sang lelaki tak ditepati, malah dia memujuk sendiri hatinya bila keinginannya adakala diketepikan.

Kenapa? Jawapannya adalah kerana cinta. Padanya cinta bukanlah sesuatu yang boleh di simpan separuh dan hanya diberi separuh yang ada. Padanya, bila pintu hatinya telah berjaya dibuka, seluruh hatinya pasti menjadi milik sang perwira.

Apa sebenarnya yang dimahukan oleh seorang lelaki itu? Apa yang masih belum cukup lagi pada dirinya?
*********************

Hari ini akhirnya dia mengaku tewas. Ternyata dia bukan permata pilihan. Tewas dengan sebuah keputusan. Telah direndahkan egonya, telah diminta agar dirinya tidak ditinggalkan, telah di rayu agar dirinya terus disayangi. Namun segalanya sia-sia.

Memang benarkah dia tidak layak untuk dicintai?
Dia masih bertanya apakah yang kurang pada dirinya? Dia tidak faham. Telah ditunduk kepada segala permintaan. Masih tak berertikah segala pengorbanan yang diberi? Kenapakah lelaki itu yang dulunya amat mengharapkan cinta dari dia kini membisu seribu bahasa?

Hatinya terhempas, berderai menjadi debu halus. Ditahannya airmata dari mengalir lagi. Tangisan hanyalah satu pembaziran. Ianya tidak dapat mengubah keputusan sang lelaki.

Dia tidak mahu lagi mengharap keadaan akan berubah. Perubahan hanya untuk mereka yang masih ingin hidup, mereka yang masih menaruh harapan. Sedangkan dia kini seperti patung bernyawa. Hidup hanya kerna nyawanya masih liat dan panjang.
Waktu berlalu seperti biasa dari sehari ke sehari, tidak ada bezanya. Hanya menunggu masa dan saat roh akan berpisah dari jasad. Mungkin ketika itu, barulah dia akan dapat merasai ketenangan.
Menunggu satu kematian..

No comments:

Post a Comment