Tuesday 9 October 2012

Percaya Pada Diri


Jari jemari berhenti dari menaip di papan kekunci komputer.

Aku teringat kembali apa yang Amin katakan sebentar tadi di telefon. Katanya tak mungkin seorang yang secantik Laila setuju untuk keluar dengan seorang lelaki biasa seperti aku. Ya. Laila sangat cantik. Malah amat cantik.

Mungkinkah Amin betul? Lebih baik jika aku tidak meneruskan niatku untuk keluar dengan nya. Ahh!!! Cacamarba fikiran dan rasa. Rojak.

Tunggu. Tunggu dulu. Aku dah pun sampai ke tahap ini. Kenapa pula aku harus berputus asa sekarang? Bukankah semuanya berjalan dengan lancar setakat ini? Aku hanya perlu lakukan satu saja lagi: pergi ke tempat temujanji kami. Itu saja. Tapi, bagaimana kalau Amin betul?

Aku merebahkan badan di atas katil. Mata memandang lampu kalimantang. Fikiranku buntu. Aku pejamkan mata. Resah. Aku buka semula mata dan berpaling ke kiri. Galau. Aku berpaling semula ke kanan. Aku menekup mukaku dengan bantal. Ahh!!

Wajah dan segala perbualan aku dengan Laila di siang hari tadi masih terngiang dan terbayang dalam kepalaku.

'Ahhh..! jeritku. Aku bangun dan duduk di tirai katil. Nasib baik aku sendirian saja dirumah malam ini. Jika tidak, pasti ibu bapaku akan mengatakan yang aku sudah disampuk hantu atau pun sudah gila. Menjerit di malam hari tanpa sebarang sebab musabab yang logik.

Tak guna kau, Amin. Meletakkan rasa sangsi dalam fikiran aku dan menghilangkan semua keceriaan yang aku rasai tadi pabila Laila sudi keluar denganku.

Apakah benar Laila menerima ajakkan aku hanya kerana aku telah selamatkan dia tadi? Aku teringat kembali wajahnya sewaktu dia melafazkan ucapan terima kasih. Keikhlasan terpancar di matanya. Tak mungkin Laila hanya berpura pura.

Tapi sebenarnya aku sendiri pun tak tahu bagaimana aku boleh jadi seberani itu untuk melindungi dia dari anjing besar di simpang tadi. Aku hanya ingat mengambil kayu dan menyuruh Laila berdiri dibelakangku. Yang aku fikir waktu itu adalah aku tak mahu Laila dicederakan.

Bagaimana jika nanti Laila tahu yang aku ini sebenarnya bukan seorang lelaki yang berani? Aku takut bibir manisnya akan melafazkan kata benci bila dia tahu yang aku sebanarnya bukan seorang 'wira'.

Aku baringkan kepala di atas meja tulis. Terasa amat tak bermaya langsung. Apa yang harus aku buat? Tuhan, aku benar benar buntu.

Tiba tiba aku terpandang sekeping poskad yang dikirim oleh seorang teman di perantauan. Tulisan di atas poskad itu : 'Hanya anda yang mampu mengubah nasib anda, jika anda benar benar mahu dan yakin yang anda mampu lakukannya!'


Berubah.. dengan menukarkan cara ..pemikiran?
Aku mampu melawan rasa takut dan berhadapan dengan anjing besar itu kerana aku benar benar mahu lindungi Laila. Aku benar benar mahu.

Manusia boleh berubah..jika meraka benar benar inginkan perubahan. Manusia boleh berubah, jika merka yakin.

Aku juga boleh mengubah diriku untuk seseorang. Aku memang ingin berubah kerana Laila! Ya. Aku ingin jadi seorang lelaki berani untuk Laila. Aku yakin aku boleh berubah. Aku akan tunjukkan pada Laila dan dunia!

No comments:

Post a Comment