Tuesday 2 October 2012

Kisah Semalam



Baju yang dipakainya tadi diganti dengan kemeja-T berwarna biru muda.
Secara tak sengaja, pandangannya tiba-tiba tertumpu pada sekeping gambar yang terselit di celah-celah susunan baju di-almari.

Perlahan, jarinya mencapai gambar tersebut. Di luar, langit malam kelihatan cerah di hiasi bulan dan serangkaian bintang. Di dalam, gemuruh di hati seakan guruh yang mengiringi hujan ribut.

Rupa-rupanya hati masih belum mampu melupakan wajah yang tertera di kepingan gambar.
Mungkin sampai mati, rasa sayang ini akan terus wujud dan mengalir dalam seluruh tubuh. Sebati. Mungkin sampai mati juga si dia akan terus bertakhta di tempat teratas dalam jiwa.
Segala perbualan, usikan, gelak dan tawa masih jelas bermain di minda. Terasa bagai semalam mereka berjalan bersama, berpegang tangan beserta jari jemari yang menyatu sebagaimana bersatunya dua hati yang saling berjanji.

Sesungguhnya, bukan mudah untuk hidup di bawah bayangan semalam. Jika dahulu dia merasakan kehilangan ayah bagaikan sebiji batu besar yang bebannya terpaksa dipikul kemana saja dia pergi sepanjang hidupnya. Kini kehilangan seorang lagi insan tersayang hampir membuat dia hilang punca. Kehilangan yang kali ini bukan disebabkan kematian tapi suratan kehidupan.

Gambar itu diletakkan di dalam sebuah sampul surat dan disimpan kembali di dalam laci meja. Ini bukan bermakna diri ini tidak menyayangi dia lagi. Tidak sekali-kali. Sayang ini akan sentiasa kekal sehingga hembusan nafas yang terakhir.
Namun, hidup juga perlu diteruskan. Walau seperit mana sekalipun tanpa dia di sisi, langkah perlu dihalakan ke hadapan. Airmata harus ditahan. Biarlah rahsia.

No comments:

Post a Comment