Saturday 13 October 2012

Misteri


Suasana sepi seketika.
Saya memandang dia. Perlahan saya sentuh tangannya.
Seperti terkena kejutan letrik, pantas dia menarik tangannya.

'Apa yang awak buat ni?' katanya dengan tegas.
'Maaf. Saya cuma nak pastikan yang awak benar-benar wujud. Yang awak ni bukan hantu atau syaitan yang sengaja datang untuk menguji saya.'

Dia terus ketawa. 'Saya dah kata yang saya ini manusia. Nak tengok I/C saya?'
Saya diam dan masih terus memandang tepat ke matanya. Bila dia ketawa, dia kelihatan jauh lebih muda dari usianya.

'Syarat pertama: awak tak dibenarkan sentuh saya' kata nya.

'Kenapa?' tanya saya. Saya memang suka bertanya, dan dalam bertanya saya terlupa akan segala masalah yang melanda hati.

' Sebab, saya lelaki. Awak tu perempuan dan bukan muhrim. Yang kedua, sebab saya dah berkeluarga.' kata dia lagi

'Syarat seterusnya, awak tak dibenarkan jatuh cinta dengan saya' terang dia.

'Kenapa awak cakap macam tu? Saya tak rasa yang saya akan jatuh hati pada awak.' kata saya, semakin pelik dengan lelaki di depan saya ni.

' Sebab ramai perempuan selalu jatuh cinta dengan saya. Saya tak mau awak pun ikut sama macam tu.' kata dia.

' Itu tak mungkin berlaku. Awak jauh lebih tua dari saya. Malah seperti ayah saya. Yang keduanya, saya tak rasa yang saya akan jatuh cinta dengan sesiapa pun.' kata saya perlahan.

'Macam mana pula kalau awak yang langgar syarat awak tu? Macam mana kalau awak yang jatuh cinta pada saya?' saya menyambung dengan soalan.

Dia diam sebentar sebelum berkata 'Saya dah jatuh cinta dengan awak 15 tahun yang dulu.'

15 tahun dulu? Terasa pening kepala sebab saya tak pernah melihat dia sebelum ni.

'Lupakan persoalan tu. Syarat seterusnya, kita berjumpa selepas tamat waktu pejabat saja. Kalau terserempak diluar, awak jangan sesekali tegur saya.' sambung dia lagi dan terus menukar tajuk perbualan.

'Awak ada syarat yang nak dikemukan?' tanya dia lagi.

Saya geleng kepala. Saya tak punya apa apa syarat. ' Baiklah. Saya terima syarat awak.'

' Awak tak ada apa apa soalan lagi?' tanya dia seakan tak puas hati dengan jawapan saya.

Saya geleng kepala. Tiada ada apa nak ditanya buat masa ni. Minda masih cuba menyerap situasi aneh ini.

' Ok. Kita jumpa malam esok. Waktu yang sama.' katanya sambil berjalan ke pintu. 'Awak tak nak tanya pun siapa nama saya?'

Rona merah mewarna wajah saya seketika. 'Siapa nama awak?'

'Panggil saja saya Farid. Awak tahu, awak memang unik' dan dia terus melangkah pergi.

Unik? Saya tak rasa saya unik. Saya cuma seorang yang terlalu biasa saja.


No comments:

Post a Comment