Saturday 27 October 2012

Senja Yang Mendung


Seorang anak kecil berdiri menangis di tepi padang permainan.
Tangisannya perlahan, hampir tidak kedengaran bunyinya. Namun hati dapat merasa kesedihannya. Terhinggut hinggut bahunya menahan sebak.

Anak kecil itu berusia dalam lingkungan 5 - 6 tahun. Bertocang dua, pasti manis rupanya andai kesedihan tidak menyelubungi dirinya. Rumahnya pasti tidak jauh dari taman ini. Kalau tidak masakan seorang anak sebegini kecil dibiarkan merayau keseorangan.

'Adik, kenapa adik menangis? Adik sorang saja ke?' saya memandang keliling, mana tahu ibu atau bapanya ada berdekatan. Mungkin juga ibu atau bapanya tergesa untuk pulang dan tertinggal si kecil keseorangan di sini.

'Adik tak mahu balik. Semua orang jahat! Tak ada orang yang sayangkan adik!' tergagap gagap sikecil berkata. Tersentuh hati saya dengan jawapan dia sewaktu tangan pantas mengeluarkan tisu dan menggelap hingus dan airmatanya.

' Adik tak kesian ke kat ibu adik? Mesti dia tengah risau, bimbang mana adik hilang.' saya cuba memujuk si kecil. ' Adik tahu kat mana rumah adik? Auntie boleh temankan adik pulang.'

'Adik tak nak balik! Ibu tak sayang adik lagi. Ibu selalu marah marah adik. Abang selalu ambil barang adik tapi ibu tak marah abang. Ibu marah adik saja.' terlalu banyak yang menyentuh hati sikecil rupanya. Dia mengingatkan saya pada diri saya sendiri.

' Adik nak lari ke mana? Adik tengok langit tu. Dah nak gelap. Tak lama lagi kalau hujan turun, kat mana adik nak berlindung? Adik nak makan apa nanti bila adik lapar? ' soal saya ingin melihat sejauh mana rajuk & kecekalan si kecil.

'Auntie, auntie..auntie tak nak bawa saya balik dengan auntie ke? Saya janji saya tak akan nakal' tangis si kecil sambil tiba tiba memeluk saya. Hati turut tersentuh. Apa agaknya yang begitu meruntun jiwa sikecil sehingga ingin mengikut seseorang yang baru saja dia jumpa. Airmata saya turut mengalir dan saya peluk dia erat. Ingin sekali saya turutkan kehendak sikecil. Tapi saya juga tak berupaya menyelesaikan kemelut sendiri..bagaimana hendak membela nasib sikecil?

'Adik! Adik! Ibu panggil pulang.' Terlihat seorang kanak kanak lelaki berlari hampiri kami. Abang kepada si anak kecil. Dia memandang kami dengan penuh curiga. Si adik memandang saya seketika sebelum abangnya menarik tangan adik.

'Abang beritahu ibu nanti yang adik ni degil. Biar ibu rotan adik lagi' kata si abang.

'Adik dah besar nanti, Adik nak jadi hantu. Hantu lagi kuat dari abang. Biar abang takut. Biar Ibu tak berani rotan adik lagi.' jerit si adik sambil menangis semula.

Hati saya cukup tersentuh. Apa yang buat si kecil begitu terasa? Apakah si abang tidak tersentuh melihat si adik sedih? Apakah nasib si adik bila besar nanti? Pergaduhan kanak kanak saja atau bayangan masa hadapan yang sama? Adakah si abang nanti bila selesai menjadi wali kepada si adik, akan membiar sahaja si adik mengemudikan bahtera perkahwinannya tanpa mengambil tahu keadaan si adik?

Tuhan... peliharalah anak kecil itu.

No comments:

Post a Comment