Tuesday 23 October 2012

Aku Bukan Hero



Siapa Aku?
Aku tidak tahu bagaimana nak terangkan siapa sebenarnya aku.
Dari segi luaran, aku seorang pemuda yang biasa saja: tidak terlalu tinggi dan tidak terlalu rendah, tidak gemuk dan tidak juga terlalu kurus, berkaca mata dan sentiasa 'low profile'. Hobi aku ialah merayau rayau di kota X mencari komik terbaru atau melihat-lihat (window shopping) keluaran terbaru 'games' dan majalah komputer.

Hari itu, ketika menuruni tangga berjalan (escalator) di Pasaraya Besar Lot X, aku terperasan begitu ramai pasangan kekasih di sini. Ada yang berpegangan tangan sambil ketawa dan ada juga yang lebih berani meletakkan tangan melingkari pinggang si gadis dengan bangganya seolah olah dia saja yang punya kekasih. Hmm, pastinya ada sesuatu yang menarik ditawarkan disini.

Sedang aku cuba membaca papan notis di sebuah pusat membeli belah, aku hampir saja terjatuh dilanggar seseorang. Aku menoleh dengan wajah yang kelat.  Seorang gadis berambut panjang tergesa-gesa ingin bertemu buah hatinya. Hmm. bauan minyak wanginya tertinggal di bahu bajuku. Harum.. Gadis, bau minyak wangi mu cukup sebagai menebus kesalahan tadi.

Aku melihat jam tangan ku. Oh ya Game terbaru 'Super Mario Galaxy 2' akan dijual hari ini. Aku telah menempah nya di kedai Gemuk. Hanya 25 pembeli pertama yang bertuah akan mendapat edisi terhad 2 Disc original soundtrack Super Mario orchestra yang dipimpin oleh Taizou Takemoto. Ianya memang berbaloi.

Tiba-tiba aku terdengar bunyi pergaduhan di sudut kiri ku. Seorang gadis sedang diganggu oleh seorang kaki botol. Kasihan..tapi aku tidak mahu terlibat sama. Lelaki mabuk tu lebih besar saiz tubuhnya dan tentu lebih sukar untuk dielak daripada pasangan-pasangan bercinta yang tidak endahkan dunia tadi. Aku memerhatikan mereka dengan ekor mata sambil kaki bergerak perlahan-lahan kebelakang, menjauhi tempat kejadian.
Si Gadis memandang kekiri dan kekanan , mungkin cuba melihat jika ada yang simpati dan ingin menolong. Jangan pandang aku, gadis. Aku bukan hero.

Tiba-tiba si gadis menjerit sambil memukul lelaki mabuk tersebut dengan tas tangannya berkali kali. Terkejut aku. Rupa-rupanya dalam keadaan terdesak seorang gadis mampu bertindak diluar jangkaan. Teruk juga si pemabuk tu dipukulnya.
Kagum aku. Gadis bertubuh kecil seperti tu boleh uruskan lelaki yang 2 kali ganda besarnya dari dirinya. Aku pula? Aku hanya melarikan diri. Ahh.. aku tak suka terlibat dalam sebarang pergaduhan. Kalau tetiba Tuhan mahu berikan aku kuasa hebat supaya aku boleh menyelamatkan dunia, aku pasti akan menolak! Begitulah aku.. Aku memang tak guna. Aku ni seorang penakut. Aku Bukan Hero. 

No comments:

Post a Comment