Friday 3 August 2012

Satu Ucapan Cuma



Kata Jejaka:
Awak tahu..orang kata salji di sana berwarna coklat, dan bukannya putih seperti yang awak lihat di majalah. Semuanya sebab tempat tersebut telah dilanda pencemaran udara yang teruk. Mungkin kalau kita buat orang salji kat situ, warna dia pasti coklat dan bukannya putih. Buruk.

Kata Gadis: Awak, saya ke sana bukan untuk bermain salji. Lagipun, cuaca di sana bermusim. Bukan musim salji semata.

Kata Jejaka: Awak ada tengok berita di televisyen semalam? Dengar kata, banyak berlaku jenayah dan mogok di sana. Pelajar-pelajar sentiasa membawa alat pemedih mata bersama mereka sebagai langkah-langkah keselamatam..

Kata Gadis: Awak, saya tau semua itu. Esok, saya akan berangkat ke sana. Tentu susah untuk kita berjumpa selalu seperti sekarang ni. Menulis surat pasti tidak sama seperti kita berjumpa dan berbual, bukan?

Kata Jejaka: Awak akan pulang sekali-sekala bukan? Pada musim cuti semester?

Kata Gadis: Cuba awak berikan saya sebab kenapa saya harus pulang ke sini.

Kata Jejaka: Sebab yang pertama, pemandangan di sini asli dan cantik. Tak mungkin awak dapat lihat pandangan seperti ini di sana. Sebab yang kedua, ini kan kampung awak.

Kata Gadis: Itu saja sebab-sebabnya? Tiada lain?

Kata dia: Iye. Itu saja.

Kata Gadis: Pemandangan di mana pun sama saja bagi saya. Setiap tempat pasti ada keunikan nya sendiri. Bagi saya, tempat ini tidak ada apa-apa istimewanya kecuali kenangan-kenangan pahit yang saya ingin lupakan. Tidak ada apa pun yang dapat membuat saya ingin kembali melainkan ... jika awak ada alasan lain.

Jejaka diam tanpa kata. Hanya memandang jauh ke satu sudut. Payah untuk Gadis selami apa yang terbuku di hati Jejaka. Ah. Jejaka masih tidak mahu memujuk. Sedangkan Gadis hanya perlukan satu ucapan, satu janji dari Jejaka yang dapat membuat Gadis pasti kembali.

Kata Gadis selepas sepi yang panjang: Dunia kita pasti akan berbeza mulai hari ini. Saya harap awak akan bahagia dengan jalan awak. Doakanlah agar saya juga bahagia dengan jalan yang saya pilih. Biarlah kita berpisah di sini saja. Awak tidak perlu menghantar saya ke lapangan terbang esok.

Gadis terus melangkah tanpa menoleh ke belakang lagi. Kejamkah dia? Andai kejam, kenapakah ada titisan airmmata jernih mengalir deras di wajahnya?

No comments:

Post a Comment