Thursday 30 August 2012

Cinta Monyet



Tujuh hari dalam hutan,
Air tak minum, nasi tak makan,
Sehari tak memandang tuan,
Rasanya susut, tubuh di badan.
******************************
Sewaktu kecil kecil dulu, saya pernah berminat pada seorang pelajar lelaki di dalam kelas saya. Orangnya sederhana tinggi dan biasa biasa saja. Tapi saya minat sangat melihat senyumannya dan rambutnya yang ikal dan hitam berkilat. Semata mata untuk memerhatikan dia, saya memilih tempat duduk betul betul di belakang dia.

Waktu tu, umur kami baru setahun jagung. Namun entah mengapa perasaan suka kian menebal di hati. Namun kami masih budak-budak. Saya tidak tahu bagaimana nak luahkan rasa hati saya pada dia?

Seharian saya berfikir namun masih tiada sebarang jawapan. Malu rasanya untuk memulakan langkah. Mungkin walau pun saya tak dapat meluahkan rasa suka, kalau saya dapat buat rambut saya jadi berkilat seperti dia pun jadilah. Ide mengejut menjerut.

Alkisah, bermula lah satu aktiviti baru saya semenjak hari tersebut. Setiap pagi sebelum ke sekolah, saya sanggup mencuri masuk ke bilik emak untuk untuk mengambil dan melumur minyak zamzam ke rambut saya.

Minyak zamzam ni warnanya hijau likat dan baunya agak kuat. Sampai sekarang ia ada dijual di kedai kedai runcit Melayu dan di Mydin.

Apabila sudah letak minyak, rambut pula di belah tengah. Wah! Terasa diri seakan orang yang paling cantik dan sepadan dengan si dia. Walhal rambut sebenarnya sudah  basah kuyup dan melekap di kulit kepala disebabkan terlalu banyak minyak yang diletak.

Biarpun teman teman sekelas mengadu kata nak pitam sebab bau minyak rambut tu terlalu kuat, saya hanya pekakkan telinga. Pedulikan mereka. Janji hati saya puas sebab rambut saya sama seperti rambut si dia.

Namun saya terlupa satu fakta penting. Apabila cuaca panas, minyak akan mencair. Habis kolar baju melekit dan melekat dengan minyak dan daki. Teruk di ejek oleh budak budak lain. Balik rumah, apalagi, ibu pula berleter. Bagai petir.

Budak lelaki yang saya minati itu kemudian berpindah ke daerah lain. Saya pula terus berhenti guna minyak zamzam untuk menyapu rambut. Secara tiba-tiba, saya jadi tak tahan dengan bau minyak tu. Sampai sekarang.

Happiness is not a matter of good fortune or worldly possessions. It's a mental attitude. It comes from appreciating what we have, instead of being miserable about what we don't have. It's so simple-yet so hard for the human mind to comprehend.

No comments:

Post a Comment