Friday 24 August 2012

Damai di Hati



Kata saya:
Saya harap tak ada satu ketika pun nanti akan terdetik rasa menyesal dalam diri awak kerana memilih untuk menyayangi saya.

Kata dia:
Tak pernah sekali pun. Tapi kenapa awak kata macam tu?

Kata saya:
Entahlah. Cuma sesekali terasa takut yang awak berubah hati dan fikiran. Siapa tahu mungkin awak akan membandingkan saya yang banyak kekurangan ni dengan orang lain.

Kata dia:
Maksud awak?

Kata saya:
Saya sudah terbiasa hanya menguruskan diri saya sendiri. Saya takut nanti apa yang saya lakukan dan segala urusan rumahtangga tak sebaik orang lain dan tak memenuhi apa yang awak inginkan pada seorang isteri.

Kata dia sambil tersenyum:
Awak ini terlampau banyak risaunya. Benda itu semua boleh dipelajari perlahan lahan. Asasnya awak sudah tahu, cuma perlu diubahsuai dan dipraktikkan. Yang pentingnya awak sayang dan jaga saya sebagaimana saya akan jaga dan sayangkan awak.

Kata saya:
Kenapa awak sayang saya ye? Saya tidak nampak sebarang keistimewa pada diri saya.

Kata dia:
Sayang saya datang dari penilaian saya sendiri. Susah untuk diterangkan dengan perkataan. Pada saya awak sangat istimewa.

Kata saya:
Hidup awak rasanya telah sempurna walau tanpa diri saya. Rasanya saya tak menambah dan tak buat apa apa pun untuk awak.

Kata dia:
Awak silap. Awak telah berikan sesuatu yang amat berharga pada saya. Awak telah mewarnai dunia saya dan mengisi kekosongan di jiwa saya. Awak telah buat saya rasa damai di hati.
************************************
Ditto. Hati ini juga telah menemui damai sejak kehadiran awak.
Andai wujud sengketa, buangkanlah segala marah dan cemburu. Awaklah satu-satunya bintang di hati saya. Sungguh.

No comments:

Post a Comment