Thursday 2 August 2012

Illusi


Apabila berbual dengan teman, ramai yang menyuarakan keinginan untuk kembali ke zaman kanak kanak. Gadis tidak begitu. Gadis lebih suka kehidupannya sekarang walau ia juga penuh dengan onak duri tajam mencucuk tubuh.

Terus terang, Gadis cuma ada cebis cebisan bayangan kehidupan masa itu. Kebanyakan memori hitam telah Gadis padamkan dari ingatan. Hitam. Mungkin ada yang akan mengatakan bahawa cara Gadis seolah cara seorang penakut tapi itulah satu satunya cara Gadis berjaya meneruskan hidup dan perlihatkan senyuman kepada dunia.

Andai Gadis katakan Gadis orang susah, tiada siapa akan percaya. Tentu saja, siapa akan percaya anak seorang Guru Besar hidupnya susah. Cara percakapan, cara makan dan pencapaian akedemik Gadis lebih menghala kepada pendidikan British, sudah cukup untuk membuatkan Gadis dikelaskan dalam kategori orang atasan. Ini dikuatkan lagi apabila Gadis terpaksa berbuat seolah seperti tidak berminat untuk menyertai sebarang aktiviti persatuan untuk menutup realiti yang dia tidak mampu untuk membeli pakaian seragam mahupun menyertai aktiviti persatuan. Abang-abang Gadis mampu berlakon dengan sempurna dan memekakkan telinga pada kata-kata sinis orang sekeliling tapi Gadis dengan hati serapuh biskut, lebih suka menyendiri dalam dunianya.

Illusi semakin sempurna setiap hari.

No comments:

Post a Comment