Tuesday 28 August 2012

Peti Cinta



perlukah melangkah pergi atau haruskah aku masih berdiri disini?
rasa itu mengikat jiwa, melilit mati tangkai hati.

*****************************
Kata dia: Mana lebih baik? Bercinta sebelum atau selepas kahwin?

Kata saya: Entahlah. Saya sendiri tak ada jawapan yang tepatdalam soal ni. Semuanya bergantung pada individu yang terlibat. Cerita awak pastinya lain dari cerita saya atau cerita mereka.

Kata dia: Awak pasti lebih beruntung. Awak cinta pertama dia sedangkan saya hanya pilihan kedua. Saya harus berlakon seolah-olah seperti tidak ada apa-apa yang berlaku. Saya harus paksa diri saya gembira. Kena lontarkan jauh semua masalah yang melanda diri terutama di tempat kerja. Kalau tidak, pasti semua kerja tidak menjadi. Setiap hari saya berdoa agar diberi kekuatan dan ketenangan untuk teruskan hidup yang penuh pancaroba ni.

Kata saya: Maaf. Jangan letakkan saya dalam cerita awak. Saya sudah penat selalu dikaitkan dalam cerita orang lain. Hakikatnya, setiap hari awak perlu sentiasa belajar untuk mengenali, memahami dan mencari keserasian antara awak dan dia. Dalam dunia ni, banyak perkara yang boleh buat manusia terdedah kepada perubahan sikap dan tingkah laku. Bercinta sebelum perkahwinan juga bukan satu jaminan untuk hidup bahagia.

Cinta bermula dari tanda kosong. Bila sudah bergerak ke anak tangga satu, ia nya perlu dijaga dan dipelihara. Jika gagal menjaga dan memeliharanya, pasti peti cinta itu akan berkurangan dan kembali semula ke tanda 'kosong'. Sama seperti menjaga kereta. Sama juga seperti dia. Sama juga seperti awak. Sama juga seperti saya.
Awan mendung mula bertamu semula. 

No comments:

Post a Comment