Friday 10 August 2012

Erti Rindu


Kata Khalil Gibran:
Kita akan mengetahui jika perasaan itu adalah cinta ialah apabila kita melepaskan orang yang kita cintai itu pergi dan dia tetap kembali pada kita. Namun seandainya orang yang kita lepaskan itu pergi dan tidak kembali sampai bila-bila, maka dia bukanlah orang yang sepatutnya kita cintai.
************************************************
Ramai yang fikir sudah cukup seandainya kita mencintai seseorang dan dia juga mencintai kita. Entahlah. Adakala rasanya bila terlalu cuba memahami, terlalu mengalah, terlalu ingin menjaga hati seseorang, perasaan sendiri yang akan terluka. Anehnya juga kerana luka itu terbit dari perasaan sayang.

Jari mula menaip baris-baris kata dengan rapi. Momentum terhenti sebentar. Mata memandang skrin di hadapan mata, membaca kembali setiap baris kata. Terdiam agak lama dengan jari masih kaku di atas keyboard.

Mata beralih memandang ke luar tingkap. Sangat suka melihat langit yang luas. Walau bulan dan bintang ada masanya enggan kelihatan. Bilakah agaknya boleh merasa fikiran selapang angkasa dan hati sedamai air tenang di tasik?

Malam ini, hati melepaskan segala perasaan dan ingatan kepada dia yang selama ini tersimpan dan terjaga dengan rapi. Melepaskan dia dari sangkar hati. Tidak mahu meneka lagi andai dia akan kembali atau tidak. Pasrah. Walau iman masih senipis dan serapuh kulit bawang.

Apa yang patut di buat? Apa yang patut di buat? Kembalikan seluruh tumpuan kepada kerja agar boleh menjadi seorang yang kuat? Selamat malam. Moga esok, satu lembaran baru akan tertulis.

No comments:

Post a Comment