Tuesday 28 August 2012

Melangkah Pergi


*********************************************
Apa kah perkara yang paling sukar untuk dilakukan..?
Mengalah, memalingkan wajah ke arah lain dan melangkah meninggalkan seseorang yang sangat kita sayangi. Melangkah jauh walau hati meronta untuk sentiasa dekat padanya,

Dulu, saya tidak percaya seseorang itu boleh mati kerana cinta. Pada saya, semuanya hanya nukilan hasil novel-novel cinta. Romeo dan Juliet, Uda dan Dara, Shah Jehan dan Mumtaz, Qaisy dan Laila ... semuanya hanya sebuah perlambangan, perumpamaan.

Bodohkah tindakan saya? Saya tidak peduli apa orang kata. Saya telah merasai apa itu cinta yang sebenar. Saya jadi berani dan sanggup berbuat sekali lagi apa yang telah saya lakukan semata mata untuk membuktikan cinta saya pada dia.

Soal logik atau tidak tindakan saya, saya tidak mahu kata apa-apa. Itu subjektif, bergantung pada siapa yang buat penilaiannya. Andai kebetulan pada waktu saya bertindak sedemikian, Tuhan bukakan pintu hati dia untuk lembut dan ingin kembali pada saya, bukankah ianya berbaloi? Pasti dia akan hargai apa yang saya lakukan ini andainya dia mencintai saya. Malah, mungkin dia akan rasa terharu dan rasa yang dirinya amat dihargai. Tak ramai yang akan sanggup berdiri di depan pagar rumahnya hampir 14 jam walau di dalam hujan lebat sambil menyanyikan lagu kegemaran dia. Saya memang sudah gila.

Andai hatinya masih milik saya, mungkin dia akan simpan cerita ini hingga ke hujung hayat dia. Mungkin juga cerita ini akan dia ulang berkali kali dan disampaikan kepada anak-anak dan cucu cicit kami. Kisah romantis ini mungkin akan disemadikan selamanya dalam diari hati dia.

Namun andai sebaliknya, Tuhan telah tetapkan yang dia bukan jodoh saya, pasti hatinya tetap tertutup walau saya limpahkan emas di kakinya. Kalau dia benci, selamanya dia akan rasa perbuatan ini perbuatan gila.

Sebagai manusia, kita kena tahu had atau kemampuan kita. Kalau memang dia sudah benci, tak payahlah kita masih lagi 'hidung tak mancung, pipi tersorong sorong'. Jatuhlah ego dan maruah kita sebagai lelaki.

Bila dia dah benci, walau seberat mana sekalipun, kita perlu lepaskan dia pergi. Kita kena kuatkan hati dan cuba untuk lupakan dia. Anggap sajalah ini semua ujian Tuhan dan pohonlah pada Nya untuk mendapat ganti yang lebih baik. Kadang kadang apa yang kita inginkan sebenarnya lebih mendatangkan mudarat pada diri kita. Sabarlah.

No comments:

Post a Comment