Saturday 11 August 2012

Perjalanan Hidup


Walau sesusah manapun kehidupan seseorang itu, selagi belum tiba masanya untuk pergi menghadap Illahi, hidup mesti diteruskan.

Sedalam manapun jurang kedukaan dan kepayahan yang menimpa diri, masa tetap berjalan, tiada terhenti. Musim tetap berganti. Dunia tetap berputar pada paksinya.

Suatu ketika dulu, dia pernah berkata yang saya ni amat berbeza dari orang lain. Dalam ketawa, saya mengusiknya dengan bertanya apa bezanya saya dengan orang lain? Saya tidak ada tanduk atau ekor, bukan? Dalam saya ketawa, sebenarnya terselit juga sedikit rasa risau andai dia benar. Saya tidak mahu berlainan dari orang lain kerana sesuatu yang ganjil atau janggal itu akan tersisih ke tepi. Sukar diterima.

Kata dia : Ada sesuatu dalam diri awak yang tak pernah diam, sentiasa resah. Awak seperti api yang cahayanya menarik ribuan kelkatu agar datang menghampiri, hadir mendekati. Namun haba dari cahaya itu juga membuat ada yang pergi menjauhi. Cahaya awak membakar mereka yang terlalu rapat dengan awak.

Kata saya dengan perlahan: Saya tak pernah berniat untuk menyakiti atau mengganggu sesiapa. Saya tidak ingin jadi lain. Saya bukan pelik. Saya bukan ganjil. Saya ...

No comments:

Post a Comment