Monday 22 July 2013

Virus TMM (II)


Persis seorang kelemasan yang tidak punyai sebarang keupayaan lagi untuk berenang ke permukaan, dia melepaskan satu keluhan berat seraya meletakkan kepalanya ke meja. Suasana hening seketika. Kata orang tua-tua, malaikat sedang lalu. 
Sedetik. Dua detik. Tiga detik. Hati berkira kira sama ada ingin berdehem atau bangun dengan perlahan-lahan bergerak menuju ke pintu. Terus menunggu ceritanya atau melarikan diri? Bibir tersenyum sesaat, idea nakal adakala menyelit masuk di bawah sedar.
Dia mengangkat kepala, seolah mampu membaca minda saya. Disambungnya cerita kembali:
"Awak pernah rasa tidur yang tak serupa tidur? Seperti terkena sumpahan Sang Kelembai, tiada jalan meleraikannya. Buka mata, terbayangkan dia. Tutup mata, juga ada dia. Bagaimana hendak lena. Mata terkebi-kebil, pejam dan celik, memandang siling. Terdengar bunyi detikan jarum jam setiap kali ianya bergerak dari seminit ke jam yang berikutnya.
Tik, tik, tik, tik, tik. Berselang seli dengan nyanyian sumbang sang cicak. Telefon mudah alih di jeling, masih membisu seperti tadi. Buka kelambu, turun dari katil, melangkah ke jendela. Termenung seketika. Baring semula. Resah bercampur gelisah. Sedar-sedar, jam loceng sudah bersuara nyaring. Antara lena dan jaga, diri seakan berubah menjadi mayat hidup. Bius.
Bangun, capai tuala, kaki menyarung selipar jepun, bergerak menuju ke bilik air. Tiba di hadapan cermin sinki, termenung. Berdiri dihadapan kolah, termenung lagi. Bila keluar dari bilik air, keadaan sama seperti waktu mula masuk ke bilik air. Tidak basah sedikit pun. Aik..bila ditanya sudah mandi atau belum, jawapannya bukankah dia baru sahaja keluar dari bilik mandi? Ajaibnya, rambut tak basah, tuala pun kering. Ini lebih teruk dari 'mandi kerbau'.
Duduk di meja makan. Menyenduk nasi, ikan, kuah dan sayuran. Termenung semula. Tangan yang ingin menyuapkan nasi terhenti separuh jalan. Rembesan airmata bercampur rencah dengan nasi." Dia mengakhiri ceritanya dengan meletakkan semula kepala ke meja.
Ingin saya sentuh bahunya, tapi tangan terasa berat, tak terangkat. Paralisis. Saya juga perlu menjaga hati saya yang ampuh dan rapuh. Justeru saya juga telah melalui apa yang dia lalui. Menyemai rindu di angin lalu. Jauh berterbangan dan berselerakan. Rabak.
Selagi ada perasaan, selagi itu adanya 'Cinta'. Selagi ada 'Cinta', selagi itu ada harapan dan impian. Vaksin kepada virus TMM, kesabaran dan keyakinan yang satu hari nanti rindu yang berterbangan itu akan berlabuh di tanah yang sesuai, bersemai dan berkembang mekar di taman hati. 
Yakin.

No comments:

Post a Comment