Monday 1 July 2013

Positif-Negatif


Soal hati memang aneh, bukan?

Adakala, kita lebih terdorong untuk memikirkan apa yang negatif, dan meragukan pula apa yang positif.

Adakala kita asyik bertanya:
"Awak betul-betul sayangkan saya?"
"Awak pasti awak cintakan saya?"
"Awak masih sayangkan saya?"

Kita terus bertanya dan menghimpit dia ke dinding sehingga dia terasa letih untuk mendengar. Mungkin juga dia jadi bosan menjawab soalan yang sama. Bosan untuk menyatakan sesuatu yang dia pasti kita telah tahu jawapannya. Mungkin dia akan terasa hati kerana merasai dirinya diragui. Lantas, dia menjawab secara acuh tak acuh, hati kita pula yang terguris.
Dalam pada itu, pernahkah kita bertanya:
" Awak marah pada saya?"
" Awak terasa hati dengan saya?"

Pernahkah kita cuba mendalami perasaan dia tatkala dia marah atau merajuk? Atau kita diamkan saja diri menerima keadaan tersebut, dengan harapan esok harinya dia akan pulih seperti sedia kala? 
Kita berkata,"Tak apalah, sekejap lagi dia oklah tu." Kita menerima tanpa ragu sesuatu yang kita tak pasti apa jawapannya. Mungkin dia marah, mungkin juga sebaliknya dia bukan marahkan kita tetapi mempunyai masalah lain yang menggganggu fikiran. Mungkin dengan bertanya, dia akan rasa kita prihatin pada dirinya. Hati kita menjadi tenang kerana telah tahu kini yang bukan kita menjadi sebab keresahan dirinya.
Hari ini, apa kata, kita ubah diri kita: Jangan memikirkan apa yang negatif, dan yakin pada apa yang telah terbukti positif. Bukankah hidup ini satu pembelajaran yang berterusan...?

No comments:

Post a Comment