Tuesday 2 July 2013

Cermin



Dileraikan ikatan getah yang mengikat rambutnya. Terurai lebat dan panjang. Sikat menyisir kasar helaian rambut. Gerakan spontan, tanpa penghayatan.
Sepintal rambut kusut menghalang laluan sikat, menggamit sakit. Seketika sikat di tangan diletakkan perlahan ke atas meja. Pandangannya tertumpu pada balikan wajah di cermin solek. Dari rambut, pandangan beralih ke mata dan akhirnya ke seluruh wajah.

Apa yang kurang pada dirinya? Biar masa mencemburui dan usia mencuri sedikit demi sedikit daya kekuatan fizikal, keayuan wajah masih belum pudar. Dibeleknya kanan dan kiri. Belum tampak kedutan, dahi masih licin. Lesung pipitnya masih jelas kelihatan. Manis. Lembut roman muka. Walau bukan lagi sesegar putik mawar baru berkembang, wajahnya masih ada daya tarikan.
Lantas, di mana letaknya kelemahan diri? Kenapa dia tidak dijadikan pilihan utama di hati? Kenapa kebahagiaan itu bukan miliknya? Prasangka dan pesimis mula menguasai diri. Tewas dalam permainan jiwa. Alir jernih merembas, bahunya terhinggut-hinggut. Kesedihan melampias diri.
Balikan bayang di cermin, kelihatan seorang wanita terperangkap dalam dakapan kesedihan. Tenggelam dalam kesuraman senja. Di mana titik bahagia yang di cari? 

No comments:

Post a Comment