Wednesday 31 July 2013

Introspeksi: Rahsia



Suasana hening seketika.
Adakala sepi itu memang indah. Ia memberi jiwa masa untuk bertenang dan juga masa untuk menikmati kesunyian malam. Waktu di mana diri berada jauh dari kebingitan suara-suara siang yang tak henti memukul gegendang telinga.

Kata orang, kanak-kanak suka berahsia. Mungkin kerana mereka tidak mahu dimarahi. Mungkin juga mereka takut akan dihukum akibat kesalahan dan kesilapan. Mungkin juga mereka tidak ingin kerisauan mereka akan dimomokkan oleh orang dewasa. Mungkin juga mereka takut seandainya luahan kesedihan dan rajuk mereka akan dipandang sepi. Mungkin juga kerana ingin menjaga hati.

Namun semakin tidak diluahkan, semakin rahsia terkumpul, sedikit demi sedikit menjadi tembok setinggi Menara Berkembar Petronas. Cuba menidakkan kesedihan dan kekecewaan yang ada dengan harapan ianya akan hilang jika dibiarkan di tepi. Mereka tidak sedar bahawa masalah tidak akan hilang dan rahsia mungkin terbongkar. Sehingga satu ketika apabila keadaan terlalu menekan jiwa, segalanya akan melimpah keluar tanpa boleh disekat-sekat.

Kesannya amat memedihkan. Bukan saja untuk diri sendiri, malah melibatkan orang di sekeliling. Kotak Pandora terbuka dan awan gelap pekat likat memenuhi ruang angkasa. Akan mengambil masa yang lama untuk biduk berlalu dan kiambang bertaut semula.

Susah di alam kanak kanak, sukar juga menjadi orang dewasa seandainya tiada penunjuk arah. Lebih susah lagi seandainya memasuki alam dewasa, tapi hati dan pemikiran masih keanak anakan.
Adakala lebih baik berterus-terang dari cuba memikul beban rahsia sendirian. Biar apa pun konklusi, kesannya tidak separah apabila segala ceritera pecah rabak.
Mungkin. 

No comments:

Post a Comment