Sunday 14 July 2013

Memandang Ke Langit

Sewaktu 'chatting' dengan seorang teman, seperti biasa kami melompat dari satu topik ke satu topik yang lain, dan tanpa sedar kami bercerita tentang apa yang masing-masing suka lakukan satu waktu dahulu bila perlukan ketenangan.

Kata saya : Saya suka sangat duduk di tepi tingkap atau di atas atap sendirian sambil merenung bulan di langit. Terbawa bawa hinggalah ke alam remaja.

Otak jauh menerawang, fikiran seluas angkasa. Angin malam, sejuk dan mendamaikan. Saya akan duduk berjam-jam hinggalah ada rakan yang memanggil atau sehingga tidak lagi tahan dengan kesejukkan angin malam.
Katanya, dia pula memilih berada di padang luas, berbaring di atas rumput, melihat bintang sambil memuji keindahan alam ciptaan Tuhan.

Kata dia: Kenapa awak suka melihat bulan?

Kata saya: Waktu kecil dahulu, arwah ayah selalu bercerita tentang bulan. Kisah Bulan dengan Pungguk, kisah Puteri Lindungan Bulan, lirik tentang bulan dalam lagu. Lama-kelamaan saya pun terikut-ikut dengan cara ayah. Duduk bertemankan bulan sewaktu menulis, sewaktu terasa sunyi, sewaktu sedih dan ... apabila saya rindukan arwah ayah..
          Kata dia: Awak tahu kenapa saya suka memandang bintang?
Sama seperti awak, saya selalu dengar arwah ayah saya bercerita tentang bintang. Kata ayah, bulan hanya satu. Walau ramai yang meminati bulan, tak siapa boleh berkata dengan yakin yang bulan tu kepunyaannya. Namun bintang-bintang berlainan. Setiap orang ada bintang dia sendiri, bintang yang bersinar untuk dirinya sahaja. Di sebalik setiap bintang ada malaikat yang memastikan bintang itu bersinar terang. Itu sebabnya bila kita pandang ke langit dan nampak bintang kita, hati akan terasa lapang.

Kata dia lagi: Awak tahu, masa tu saya kurang faham apa yang ayah katakan. Tapi sekarang, bila sudah berumahtangga, barulah saya mengerti bahawa setiap orang memang ada bintang mereka sendiri. Apabila kita merasa disayangi dan bila kita sendiri menyayangi seseorang atau keluarga kita, mereka bagaikan bintang yang menyinari malam kita. Bintang di hati yang memberi kekuatan bagi diri kita, menyokong serta memberi harapan.

Kata saya: Saya tak perasan hingga lah pada malam ni yang terdapat perbezaan persepsi antara bulan dan bintang. Bulan di kaitkan dengan kesedihan, perasaan sayu, sepi, sunyi dan rindu. Sedangkan bintang pula dikaitkan dengan sesuatu yang indah: harapan, impian, ketenangan. Saya tidak pernah terfikir begitu tentang bintang.

Kata dia : Itu sebabnya apabila memandang ke langit, lihatlah segalanya. Jangan hanya memandang bulan semata mata kerana cahaya nya lebih terang. Sedangkan bulan mampu membuatkan airmata mengalir. Mengapa mesti menghadkan diri awak pada sesuatu yang hanya membuatkan awak sedih?

Senyumlah, awak. Alam ciptaan Tuhan sangat luas.
Bulan, bintang, awan, semuanya sebahagian dari ciptaan Tuhan. Cuba awak pejamkan mata. Bayangkan setiap bintang itu dikirimkan untuk menemani awak pada waktu malam. Anugerah Tuhan kepada hambanya. Bintang itu juga, awak boleh anggap sebagai tanda ingatan saya untuk awak. Hadiah dari seorang sahabat buat seorang sahabat.
Ucapkan lah syukur pada Tuhan kerana walau segelap mana langit malam, bintang dihati tetap akan bersinar.
***********************************
Saya pejamkan mata, memandang langit dan akhirnya saya faham.
Bibir mengukir senyuman. Saya suka dengan perumpamaan yang dia berikan.
Bulan, bintang dan harapan.

No comments:

Post a Comment