Wednesday 17 July 2013

Gelodak


Bicara hati sememangnya tidak pernah selesai.
Adakala kita cuba diamkan gelodak di hati, cuba untuk tidak mengambil tahu langsung tentang seseorang bila mana kita tahu yang dirinya telah ada yang memiliki. Sudah ada yang empunya.

Kita tanamkan dalam hati bahawa kita benci pada dia.
Kita tegaskan pada jiwa bahawa tidak mahu ada sebarang perkaitan langsung dengan dia. Kita memujuk minda agar padamkan bayangan, alunan suara, gelak tawa dan senyumannya dari ingatan. Jeda. Untuk seketika, kita yakin bahawa kita telah berjaya.

Namun, hati sememangnya degil, mampu memanipulasikan jiwa dan minda agar menurut bicaranya. Lantas, masih wujud kerisauan apabila mendengar dirinya dalam kesusahan. Wujud kegusaran apabila dia ditenggelami tangisan. Wujud kemarahan apabila melihat dia dilukai. Dalam segala konflik perasaan, anehnya masih wujud kebahagian apabila melihat dia diwarnai kegembiraan. Masih hadir kerinduan untuk berada walau hanya di sisi bayang-bayangnya.

Walau apa jua realiti yang dipampangkan oleh kehidupan, perasaan sayang yang tercipta telah terpahat untuk selamanya. Walau mencuba berlari sejauh mana sekalipun, ianya tidak akan terpadam. Mungkin ia boleh dipenjarakan jauh di sudut hati yang paling dalam dan disorokkan dalam liputan jerebu rasa, namun melupakan dia tidak sekali-kali. Itulah kelemahan diri yang paling nyata.
Bicara hati sememangnya tidak pernah selesai. 

No comments:

Post a Comment