Friday 5 July 2013

Hero II


Dia ibarat kamus bergerak.
Semua merujuk kepada dia apabila ada kekeliruan, ada percanggahan pendapat, ada diskusi hangat yang tiada nampak jalan penyelesaian. Arbitrasinya adil dan saksama. Teguran diberi, ulasan ditimbang tara berlandaskan fakta yang kedap. Namanya gah terletak antara barisan mereka yang yang disegani dan dipandang tinggi. 
Kata wartawan: En Sifu, anda tahu, anda telah sampai ke satu peringkat di mana ramai mencari dan ingin bergurukan anda. Memang selayaknya anda diberi gelaran 'Sifu', bukan? (senyum)
Kata dia: Tak mahulah. Tak seronok jadi 'Sifu'.
Kata wartawan: Kenapa pula tak seronok?
Kata dia: Iye lah. Cuba awak tengok mereka yang bergelar 'Sifu'. Mereka kebanyakannya pendek, botak, warga emas, berbaju seperti dibuat dari sarung guni, berjanggut hingga ke lutut dan berwajah kedut seribu. Tak pun, hijau, pendek, bertelinga panjang seperti Master Yoda dalam "Star Wars". Panjang senarainya ni. (Opss ... pengecualian diberi pada 'Sifu M.Nasir'. Satu antara seribu yang diberi pengecualian. hehehe)
Kata wartawan: Kalau anda tidak mahu watak 'Sifu', gelaran apakah yang anda rasa lebih patut diberi pada anda?
Kata dia: Sudah tentulah, saya nak jadi 'Hero' (sengih lebar). Sudahlah kacak, berkebolehan pula serta berkaliber. Bab yang seronoknya 'Hero' setiap kali mesti digandingkan dengan 'heroin-heroin' jelita. Betul tak? 
Ketawa memecah sidang wawancara. Ada yang memberi tabik, penghormatan bagi dia. Dia tetap dia yang sudi membuang ego, memecahkan lapisan kasta yang terbina. Melawan arus.
Hero atau Antihero?

No comments:

Post a Comment