Wednesday 10 July 2013

Tanya Sama Hati

Tanya sama hati mana asal sayang
Adakah tandanya nampak di pandang
Kumbang rayu bunga, bulan dan bintangnya
Itu tanda-tanda hubungan mesra

Tanya sama hati pernahkah merindu
Ingat masa lena apa mimpimu
Masa berjauhan apa nan di kenang
Bila dipahamkan itulah sayang

********************************
Cinta.
Adakalanya terasa sangat manis. Dunia penuh dengan irama ceria, hati turut berdendang riang. Serasa tiada yang lebih bahagia dari kita. Malam yang sebegini amat lena tidur berteman warna-warna pelangi.

Namun apabila segalanya tamat, cinta terbuang bagai sarap. Langit menangis, mentari hilang cahaya. Hati merintih, jiwa semakin kelam. Rindu mencecah ke langit, pilu menjadi sahabat, takdir terasa pahit. Diri meratap bertanya di mana silap. Apa kesalahan yang mengundang hukuman seberat itu?
Dalam kemelut yang melanda, hari-hari terasa kosong. Diri adakalanya terlupa bahawa masih ada yang sayang. Masih ada yang mengambil berat dan risau akan kesejahteraan diri. Masih ada yang cuba kembalikan senyuman yang kian pudar.

Ketika tangan menadah memohon keredaan dan mencurah segala isi hati pada Tuhan, perlahan-lahan ketenangan meresapi hati.  Masih ada cahaya dari-Nya. Diri tidak pernah ditinggalkan sendirian. Hanya manusia yang selalu berprasangka buruk baik pada diri mereka sendiri, pada kawan dan lawan, malah pada Sang Pencipta.
Tanya sama hati. 

No comments:

Post a Comment