Thursday 18 July 2013

Setenang Air Di Kali



Kata dia: Moga hati sentiasa tenang... setenang air yang mengalir di kali.
******************************
Hari itu, seketika bibir tersenyum. Kuala Lumpur, di sinilah buat pertama kali harapan berbunga. Cita-cita setinggi langit dan hidup seakan diberi nafas baru. Jari terasa hampir dapat menyentuh bulan dan tidak ada satu apapun dapat menghalang. Kaki dan hati serentak menuju ke hadapan. 'Everything is Possible!'

Namun saya jadi lupa, jadi alpa bahawa hakikatnya saya hanya manusia yang ada had dan batasan. Ketika cita-cita hampir tercapai, ayah pergi sebelum sempat melihat ijazah di tangan. Di sini bermula penulisan buku puisi kehidupan dalam mencari erti kebahagiaan dan ketenangan. Merantau jauh dari sebuah negeri ke negeri yang lain, cuba mencari jawapan bagi segala persoalan dengan harapan hati tidak lagi resah dan diri tidak lagi terasa kehilangan. Jiwa tidak lagi terasa kosong.

Semalam, langkah membawa saya ke ibu kota ini semula. Satu tempat di mana hati pernah terusik, janji pernah terlafaz dan gelak tawa bersama rakan-rakan pernah menghiasi halaman memori. Saya cuba mencari keceriaan semalam di tengah-tengah kesibukan penghuni kota. Buat seketika, hati berhenti dari berbicara. Riang. Tenang.

Hari ini, jiwa sepi kembali. Namun hati tidak lagi terlalu berkeluh-kesah. Pelik bukan. Adakalanya bila semangat dan keinginan untuk hidup terasa seolah hilang, masih ada sesuatu dalam jiwa yang tidak mahu mengalah. Semangat masih ada untuk teruskan perjalanan hidup. Ingin tahu apakah akhiran sebuah cerita ini.

Mungkin kini saya telah faham bahawa ketenangan bukan terletak pada tempat atau dengan berada disamping seseorang. Ketenangan perlu dicari dalam diri sendiri dan percaya bahawa Allah itu Maha Pengampun dan Maha Penyayang. Kesabaran perlu dipupuk.
******************************
Kata saya: Moga hati sentiasa tenang... setenang air yang mengalir di kali.

No comments:

Post a Comment