Friday 26 July 2013

Tentang Cinta


Bagaimana rasanya mencintai seseorang?
Susah untuk diterangkan. Pelbagai rencam rasa: suka, gembira, sedih, merajuk, cemburu. Ada seribu satu macam rasa. Ada seribu satu macam gelora.
Mungkin rasa ini berbeza dari seorang ke seorang yang lain. Ada yang berkata Cinta itu tibanya selaju halilintar. Pertama kali terpandang wajah , hati terus tertawan. Tiada ruang untuk yang lain.
Namun ada juga yang berkata cinta itu datang dengan perlahan-lahan dan kemudian meresap ke seluruh liang rongga. Hari semalam, mungkin kita cuma memandang dia sebagai seorang teman biasa. Hari ini pula, sewaktu sedang berbual-bual, kita pandang wajah si dia yang tersenyum. Sedetik hati berbisik perlahan. Mata seakan terbuka bahawa kita sebenarnya memang sukakan dia. Susah untuk ditentukan sejak bila perasaan tu mula wujud dalam hati. 
Apabila dia senyum, pandang atau hantar 'message', senyum hingga ke telinga. Hilang letih, jiwa jadi lebih tenang. Apabila dia ada dekat, mata susah mengelak dari memandang wajahnya. Bibir jadi murah senyuman. Wajah merona merah apabila pandangan bertaut. Adakalanya bila dia berkata-kata, telinga hanya mendengar tanpa memahami apa butir isi bicara. Hati merakam bunyi suara. Andai hari itu hujan lebat dan langit mendung sekalipun, kita mungkin merasakan tiada hari yang lebih indah dari hari ini.
Bila berjauhan pula, hati sering teringat-ingat. Bukan setiap saat dan minit dalam dua puluh empat jam (tentunya urusan hidup masih perlu berjalan seperti biasa). Namun setiap kali ada masa terluang, pasti fikiran sentiasa berbalik pada dia: 'Apa agaknya dia sedang buat ketika ini? 'Waktu ni dia mesti sedang minum milo' atau 'Kalau dia nampak aiskrim ni tentu dia suka'. 'Agaknya dia sudah makan atau belum?' 
Andai pada waktu yang sama tiba-tiba 'message' dan dari dia muncul, maka lengkaplah rasa bahagia dalam hati. Dia sudah tentunya sedang memikirkan tentang kita juga.
Dalam waktu yang sama, adakala terselit rasa sunyi kerana tidak dapat bertemu dengan dia. Jarak dan waktu mencemburui. Sewaktu bergurau tawa dengan dia di talian, terselit rasa sayu. Dalam hati ada rindu. Setiap detik yang menjauhkan, ingatan terhadap dia pula semakin kuat. Selari. Rindu, sayang, sedih dan pilu silih berganti selagi hasrat belum tercapai. Mungkin inilah yang dikatakan cinta.
Adakala cinta boleh melemahkan seseorang. Adakalanya pula cinta itu jugalah daya penggerak dalam hidup. Cinta.

No comments:

Post a Comment