Friday 12 July 2013

Menanti Jawapan



Saya seorang perempuan. Bagaimana saya ingin memulakan segalanya? Bagaimana ingin menyatakan padanya yang saya sukakan dia? Malah bagaimana mengatakan yang saya amat mencintai dia tanpa membuatkan dia fikir yang saya ini terlalu agresif?
Kata orang, zaman moden ini, lelaki dan perempuan sama saja tarafnya.
Apa yang lelaki boleh lakukan, seorang perempuan boleh melakukannya juga: Memandu, mempengerusikan sebuah majlis, mendaki Gunung Everest, menjadi angkasawan pergi ke bulan. Namun bila tiba waktunya untuk melafazkan perasaan yang terpendam sekian lama, diri menjadi malu. Lidah turut kelu.

Saya seorang wanita timur yang masih percaya pada peribahasa: Perigi tidak boleh mencari timba. Mungkin ada yang akan kata saya kolot. Namun, perasaan malu begitu menebal bila tiba soal hati. Bagaimana jika saya memulakan bicara dan dia menolak? Bagaimana jika dia tertawakan saya? Takut bila berdepan dengan penolakan, tiada lagi apa yang boleh diimpikan.

Tidak. Dia tidak sebegitu. Dia tidak akan sekali-kali mentertawakan saya. Dia bukan seseorang yang mudah untuk mengkritik atau mentertawakan orang lain. Bukankah saya telah kenal hati budinya? Peribadinya itulah yang membuat saya tertarik hati padanya sejak mula lagi.

Dap..dup..dap..dup..

Lantas mengapa saya masih lagi takut?
Cinta bukannya mengajar kita untuk jadi lemah tetapi mendidik kita menjadi kuat. Cinta bukan bertujuan menjadikan kita hina, tetapi ianya meniupkan semangat supaya bangkit lebih tabah.

'Awak, saya ada sesuatu yang saya nak katakan pada awak.' Dengan wajah yang merona merah dan mata yang tunduk memandang rumput, sebutir demi sebutir perkataan saya tuturkan. Ayat-ayat yang terlalu biasa untuk menyatakan hasrat hati yang amat luar biasa. Ada getar di penghujung ayat, ada sayu meniti di tepi, ada harapan yang goyah di hati.

Tuhan, saya telah meluahkan segala yang tertera dihati. Kini, pasrah menunggu apa jua jawapannya. Biar ianya jingga atau hitam, saya akan terima. Asalkan warna bukan lagi kelabu.

No comments:

Post a Comment