Monday 29 July 2013

Neraca


Adakala kita jadi buta bila masalah jatuh di atas kepala bertimpa-timpa. Kita yang selama ini menjadi tempat rujukan permasalahan sahabat, tiba-tiba hilang daya berfikir. Kita yang selalunya tahu apa langkah yang patut dibuat secara rasional, tiba-tiba buntu. Akal jadi pendek. Tenggelam dalam diri. Diam dan menyepi. 
Semakin difikir, semakin semak dan berhutan belukar fikiran. Namun kita masih ingin selesaikan sendiri. Mungkin tidak ingin menyusahkan orang lain. Mungkin juga kerana ego menahan diri dari meluahkan kebuntuan pada rakan atau orang yang paling rapat lebih-lebih lagi jika ianya ada kaitan dengannya. Mungkin juga ketakutan apabila blok-blok domino kehidupan yang tersusun atur mula tumbang satu persatu.
Lantas adakala bila masalah semakin memberat, kita ambil jalan pintas. Larikan diri? Menelan pil sebanyak mungkin agar masalah lesap bersama kesedaran yang pupus? Meneguk sesuatu yang sedia haram dengan harapan dapat melupakan kesedihan? Menoreh urat dan salur darah di tangan agar masalah akan turut mengalir keluar bersama cecair merah pekat dalam tubuh? 
Sabar dan redha. Pelajaran paling mudah secara teori namun memerlukan kekuatan untuk mengamalkan. Jangan dibiarkan kekusutan beraja di jiwa.
Neraca.


No comments:

Post a Comment