Wednesday 24 July 2013

Memandang ke Langit II


Tatkala diri tidak mampu lagi berfikir, sepi terasa sebegitu indah.
Berdiri di balkoni bilik di aras tertinggi di sini, sendirian, angin segar menyapa wajah. Tiada hiruk pikuk kenderaan, tiada masalah, tiada wajah-wajah yang membangkitkan rasa bersalah dan tiada suara mengundang resah.

Menarik nafas dalam dalam, dan menghembusnya keluar perlahan-lahan. Tiada sebarang penghalang antara diri dan tanah kecuali dinding konkrit balkoni. Ini bukan teori. Telah ada seorang warga asing yang memanjat dan terjun dari lokasi ini tiga belas tahun yang lalu. Apa yang tinggal hanya sepucuk surat memohon maaf pada keluarganya dan polisi insurans berjumlah ratusan ribu ringgit.

Apa agaknya yang dia terfikir sehingga mendorong dirinya terjun dari aras dua puluh dua ini sebagai satu-satunya jalan keluar bagi masalah yang membalut diri? Apa agaknya yang bermain di mindanya sewaktu dia menulis suratnya yang terakhir? Apa yang dia fikirkan sesaat sebelum kepalanya bersepai terhentak ke simen dan seluruh jiwanya melayang? Hilang.

Menarik nafas dalam-dalam, dan menghembus karbon dioksida keluar perlahan-lahan. Seribu satu persoalan, seribu satu kebarangkalian. Tidak. Saya tidak berfikir untuk terjun juga seperti dia. Itu bukan satu jalan penyelesaian.

Menarik nafas dalam-dalam sekali lagi dan menghembus keluar perlahan lahan. Saya cuma meminjam sedetik ketenangan di sini sambil melihat langit. Bukankah ini tempat paling ideal? Berdiri di puncak apabila semangat berada di tahap paling minima.

'Batman' berdiri di puncak menara sambil memandang ke bawah, berjuta bebanan, tanggungjawab dan harapan orang ramai terpikul di bahunya.

'Batman' seorang hero. Saya pula tiada bezanya dengan orang lain yang melalui hidup tanpa sebarang kuasa luarbiasa. Saya berdiri di aras tertinggi di sini sambil memandang ke langit, membasuh segala kekusutan fikiran sebelum pulang dengan hati yang lebih tenang. Masih ada yang sayang. Hidup perlu diperjuang.

No comments:

Post a Comment