Saturday 20 July 2013

Virus TMM (I)


Saya memerhatikan dia. Kata orang dia sedang sakit.
Namun dia tidak demam. Tidak juga kelihatan adanya luka di mana-mana bahagian tubuhnya. Namun badannya jelas semakin susut dan wajahnya lesu tak bermaya. Apa sakit dia? Lebih baik bertanya pada tuan empunya diri dari terus membiarkan diri berprasangka yang bukan-bukan.
"Saya dijangkiti sejenis virus. Virus TMM,' jawabnya.
"Virus TMM? Apa tu? Saya tidak pernah dengar pun," kata saya sambil cuba mengingati nama-nama virus.
Ketawanya memecah ketenangan suasana petang. Setelah reda tawanya dan tidak mahu ada bayangan rajuk datang menjenguk, dia dengan segera memulakan penerangannya:
"Virus TMM ini penyakit bagi mereka yang sedang di alam percintaan.
TMM ialah singkatan bagi: Tidur, Mandi, Makan. Kata orang cinta mampu buat hidup jadi terbalik. Tidur tak lena, mandi tak basah dan makan tak kenyang. Betul ke teori tersebut? Hmm. Cuba tengok kiri dan kanan. Pandang kawan-kawan dan tengok diri sendiri. Ada yang mempunyai ciri ciri penyakit akibat virus TMM?
Macam tidak ada sahaja bukan? Sebabnya bila gembira, kita terasa ingin berkongsi rasa itu dengan kalau boleh semua penduduk dunia. Ingin hendak dilaungkan agar semua tahu kitalah orang yang paling bertuah disayangi oleh yang menyayangi.
Namun apabila sakit, sedih dan merana, kita lebih suka menyendiri. Kita termenung dengan awan mendung hitam pekat berada sejengkal di atas kepala. Kusut bertambah serabut apabila melihat orang lain ketawa sementara diri sendiri bermuram durja. Virus yang wujud tapi tidak diiktiraf. Siapa yang mahu mengakui diri merana kerana 'Cinta'? Siapa yang mahu diperlekehkan?
Sedangkan hati punyai semua rasa: indah, gundah, ceria, muram, tenang, rajuk. Bagaimana hati akan menjadi kuat dan tabah jika tidak melalui sebarang kepahitan hidup? Tidak akan terlihat indahnya cahaya bulan jika tiada kegelapan malam, bukan?
Sewaktu cinta hadir, Virus TMM turut mengikut sama. Kombinasi dua dalam satu. Adakala daya ketahanan diri kuat, maka virus tidak aktif. Ibarat demam, ada orang senang dijangkiti dan senang juga sembuh. Ada orang pula yang jarang sekali sakit, namun bila terkena lambat untuk pulih seperti sedia kala.
Virus TMM diaktifkan bukan sewaktu semuanya berjalan lancar dan taman hati dipenuhi bunga seribu warna. Maklum saja, sewaktu kuntum segar mekar, tidur juga pasti bersulam senyum. Mimpi dihiasi warna-warna pelangi.
Virus hanya akan aktif dan mula bertindak bila ada retak walau sekecil kuman dalam perhubungan. Ibarat menaiki 'Eye of Malaysia', bila berada di tahap paling atas, langit terasa dekat dan udara terasa lebih nyaman. Namun apabila pusingan roda tiba di bawah, ombak kecil pun terlihat seperti tsunami. Realiti.

No comments:

Post a Comment