Monday 31 December 2012

Impian



Apabila perasaan telah bersambut dan dua hati telah terikat erat dengan perasaan sayang, segalanya terasa indah. Dia yang diidamkan telah berjaya dimiliki hatinya. Terasa seperti ingin di wartakan pada seluruh dunia : 'Yes, he's mine!'.

Namun dalam pada diri sedang ceria, terselit juga sedikit keraguan:'Benar ke dia cintakan saya dengan sepenuh hatinya? Sejauh mana rasa kasihnya pada saya?' Hati tak pernah mahu berdiam. Walau seribu kali dia melafazkan perkataan 'sayang', masih tetap ada persoalan seperti itu bermain di fikiran. Memang sudah lumrah alam Hati wanita sentiasa ingin selalu di yakinkan.

Kata orang, kesetiaan dan kasih sayang bukan sekadar kata-kata manis yang terlafaz di hujung bibir. Namun harus diperhatikan dari perbuatan kerana perbuatan melambangkan perasaan yang tak diucap, lahir dari dalam diri. Perbuatan yang macam mana ye? Sesuatu yang biasa-biasa  namun memberi erti yang besar, lebih dari sebarang hadiah: Keperihatinan si dia.

Hati tentu akan terasa dihargai bila:

* Setiap hari dia pasti akan bertanyakan khabar dan cerita. Kalau tak dapat berjumpa, dia tetap akan menghantar sms atau message. Walau sekadar mengucapkan selamat malam.

* Walau sesibuk sekalipun, dia pasti akan ada masa untuk kita. Dia akan mencuba sedaya upaya untuk bertemu walau seketika. Terutama sekali di waktu kita benar benar memerlukan kehadiran dia..

* Dia benar-benar sayangkan kita kerana diri kita sendiri. Dia dapat terima segala kelemahan yang ada pada diri kita disamping apa jua keistimewaan kita. Walau apa pun dugaan yang datang, dia tidak cepat terpengaruh dengan isu status atau kata-kata kawan serta keluarga.

* Dia mengambil berat tentang kita dan sentiasa sedia untuk memberi nasihat dan pandangan yang positif.  Lebih-lebih lagi bila dilihat kita sedang sedih atau tensyen. Kalau hendak menegur, di lakukan dengan lembut.

* Dia sabar mendengar segala masalah kita samada masalah yang berat atau masalah yang padanya sangat kecil dan remeh. Dia sentiasa cuba untuk buat kita tersenyum semula.

* Dia lebih pentingkan kita dari kawan kawannya yang lain.

* Tidak mudah marah atau masam muka bila terpaksa menunggu lama disebabkan sesuatu hal yang tak dapat dielakkan.

* Dia berkongsi cerita pada kita tentang dirinya, keluarganya, masa silamnya, hal-hal kerjanya, harapannya dan juga impian dia dengan kita.

Bila semua ini ada, tentunya terasa hati semakin hampir pada dia. Terasa disayangi, terasa dipercayai dan dihargai lebih lebih lagi bila dia sudi berkongsi sesuatu yang peribadi dengan kita. Apa lagi yang perlu? Cuma sebuah ikatan tulus dengan si dia yang selayaknya dipanggil kekasih, sahabat karib, pembimbing dan... suami.

No comments:

Post a Comment