Thursday 27 December 2012

Hati Seorang Perempuan


Rabbishrah li sadri wa yassir li amri..
Tuhanku..bukakanlah pintu hatiku dan permudahkanlah segala pekerjaanku...
********************************
Kata dia : Hmm..hati seorang perempuan ni terlalu kompleks sebenarnya. Susah nak difahami. Diam dia ada seribu satu macam maksud. Mungkin diam tandanya dia setuju atau suka. Mungkin juga dia sedang merajuk atau mungkin memang dia tak ada 'mood' waktu tu..
Kalau dapat yang manja, lagi lah susah. Bila hati tersentuh sikit, muah saja mengalirkan airmata. Selalu inginkan lebih perhatian. Tak boleh terkasar sikit, hatinya cepat terasa, mudah terluka. Lagi satu, orang manja ni memang kuat nak melawan, terikut sangat kata hati dia, tak peduli dengan perasaan orang lain.
Kata saya: Hmm..lain macam aje bunyi tu. Rasa rasanya awak bukan bercakap tentang perempuan secara am. Tapi..tentang seseorang yang tertentu kan. Ini tentang Wani bukan? (senyum). Sekilas ikan di air, sudah tahu jantan atau betina.
Kata dia: Mana awak tahu ye..? Hmm..betullah tu. Semalam kami bergaduh. Lebih tepat lagi, dia yang tiba-tiba cari gaduh. Tengah elok ketawa, tiba-tiba saja angin dia berubah. Terus nak balik. Saya langsung tak faham.
Kata saya: Mulut awak mengutuk, tapi hati awak tetap sayang pada dia kan. Orang lelaki pun aneh apa. Awak tak sensitif. Dia mungkin tak kata apa yang dia rasa, tapi kalau awak perhatikan reaksi dan tutur bahasa tubuh dia, pasti awak boleh cari apa yang bermain di fikiran dia. Kerana emosi kerap menyelinap masuk apabila dia berhadapan dengan orang yang penting dalam hidupnya, berhadapan orang yang rapat dengan nya dan bila berada dengan orang yang disayanginya.

Dia mungkin inginkan orang yang disayangi faham akan perasaan dan keinginannya. Dia mengharap bila seseorang dah rapat dengannya, orang tu dah mengenali dirinya sedalam dalam dan mampu membaca isyarat yang diberi. Bukankah itu tugas seorang teman dan orang yang tersayang?

Dia sebenarnya lupa yang sahabat, keluarga, teman atau kekasih juga manusia biasa yang tidak punya deria keenam untuk membaca fikiran dia. Dia mungkin terlupa yang orang yang disayanginya juga hanya manusia biasa yang ada masanya tenggelam dalam dunia pemikiran mereka sendiri. Isyarat boleh di salah tafsirkan. Kiasan boleh di salah fahami. Kata katanya juga boleh menikam hati orang lain. Dia terlupa bukan dia saja yang terluka.. Kalau awak sayangkan dia, pergilah meminta maaf walau bukan salah awak. 
Bukankah seorang perempuan itu dijadikan dari tulang rusuk yang bengkok? Jika di paksa dengan kekerasan untuk lurus, maka patahlah ia. Jika di lurut dengan lembut, maka luruslah ia sedikit.. :) Seorang perempuan itu marahnya seketika, rajuknya tidak lama andai dia dipujuk dan sayangnya akan mekar sepanjang zaman..
Kata dia: Mungkin awak betul. Terima kasih sebab sudi dengar masalah saya. Hmm.. awak tak nak jadi kakak ipar saya? Senang nanti nak mintak nasihat. kan, kan, kan?
***********
Dia memang nakal. Ketawanya masih terngiang ngiang di telinga. Tak habis habis dengan kerenah dia.
Tapi saya tak marah. Itu rencah asam garam kehidupan. Usik mengusik perkara biasa.
Saya sedar saya banyak kelemahan diri, masih memerlukan bimbingan dan kesabaran. Beri nasihat pada orang memang mudah, tapi bila tiba masa diri sendiri yang terkena, sukar untuk berfikir dengan tenang. Keputusan banyak bercampur dengan emosi. Sama saja dengan orang lain.
Hati ini..? Not available and not for sale.

No comments:

Post a Comment