Friday 21 December 2012

Jauh Dan Semakin Jauh



Bintang itu jauh di langit tinggi, tak mungkin tergapai dek tangan.
********************************
Kata Yana: Susah susah sangat macam ni, apa kata kalau kita pergi jumpa dukun. Yana dengar ada seorang dukun tinggal kat kampung seberang sana. Yana tak pernah pergi . Namun ramai yang kata dia pandai buat minyak pengasih atau sesuatu untuk lembutkan hati.

Kata saya: Dukun? Maksud Yana bomoh? Yang macam kat TV kita selalu tengok cerita seram tu?

Kata Yana: Dukun macam tu lah. Pak Awang tu hebat dengar ceritanya. Ada kawan yang dah cuba, dia kata ubat Pak Awang tu berkesan. Suami dia yang selalu tak nampak bayang tu, lepas berubat, sekarang dok lekat kat rumah saja.

Kata saya: Hmm..Terima kasih le Yana. Sis tak nak buat cara tu.

Kata Yana: Kenapa pulak? Kita jumpa sekali saja. Lepas tu, kalau semua dah ok, tak payah le pergi situ lagi.

Kata saya: Yana tengok tak apa terjadi di akhir cerita dalam TV tu? Yana ingat penghabisan cerita tu macam mana?

Kata Yana: Itu cerita saja, sis. Orang TV saja tokok tambah untuk buat lagi seram. Pak Awang tu macam orang lain saja. Kalau takut, kita boleh pergi waktu siang.

Kata saya: Bab benda halus ni, minta maaflah ye, Yana. Sis tak setuju. Hanya disebabkan seorang lelaki, Yana nak sekutu dengan hantu dan setan? Bahagia nanti sekejap saja tapi lepas tu merana sampai mati dan sampai kiamat. Syaitan kan dah janji akan sesatkan manusia. Dosa yag ada ni pun tak tertanggung, inikan pula nak tambah lagi dengan bersekutu dengan syaitan. Maaf, tak boleh.

Kata Yana: Saya cuma cadangkan saja.

Kata saya: Sis faham. Dan tu sebabnya, sis tak marah Yana.
Adakala kita kena tapis apa yang orang katakan pada kita.
Dengan benda ghaib ni, kita tak tahu apa sebenarnya yang berlaku. Nak buat orang cintakan kita? Silap hari, Yana bukan bercinta dengan dia, tapi dengan setan yang masuk dalam badan dia.

Sis bukan baik sangat, Yana. Tapi Sis ni memang penakut. Sis tak mahu terpesong lebih jauh dari ajaran agama, walaupun untuk sesiapa sekalipun. Takut bila dah menyimpang jauh, nanti tak terjumpa jalan pulang.

Biarlah kalau ada yang sayang, sayang itu benar benar datang dari hati dia sendiri. Bukan dipaksa atau menggunakan tipu helah macam tu. Macam menipu dalam periksa: lulus tu pasti, tapi dalam hati terasa tak sama dengan bila lulus atas usaha sendiri.

Mungkin Yana rasa sis ni bodoh. Mungkin Yana betul. Mungkin sis ini seperti menunggu bintang yang tak akan jatuh dari langit. Sesuatu yang susah tapi tak mustahil.

Kata guru, kekadang kita perlu sabar dan yakin yang Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita. Pelajaran ni susah, apatah lagi buat sis yang memang bukan penyabar. Tapi bila sesuatu tu susah, lagi kita akan menghargainya kan?

Jom gi cari aiskrim, Yana. Sis belanja Yana ok? Tu lagi baik dari kita pergi buat benda benda tak berfaedah, kan.

No comments:

Post a Comment