Saturday 15 December 2012

Keteguhan Hati



Cinta sering menguji kekuatan hati dan emosi. Jika kamu mengharungi dunia cinta tanpa mengenali erti keperitan , maka kamu belum mengenali cinta dalam erti kata yang sebenar..
****************************
Dia kelihatan murung akhir akhir ini. Perlahan lahan saya duduk di sebelah dia.
Suasana sepi. Menunggu dengar sabar. Pasti dia sendiri akan bercerita bila dia telah bersedia. Cukuplah dia tahu yang saya ada di sini untuknya. Bukankah itu tugas seorang sahabat... berkongsi suka dan duka bersama.

Tiba tiba dia bersuara:
Saya tak mahu bercakap dengan dia lagi. Saya tak akan menelefon dia. Saya tak mahu lagi dengar suara dia sehingga nafas saya terhenti. Saya benci dia! Saya tak mahu lihat muka dia lagi..Jangan sebut nama dia depan saya lagi.

Saya tak akan meminta Tuhan untuk kuatkan hati saya. Hati saya memang sudah sedia kuat, tak akan goyah untuk seseorang seperti dia. Dia fikir saya akan menangis kerana dia? Tak mungkin! Dia bukan satu satunya lelaki dalam dunia ini. Maruah dan harga diri bukan sesuatu yang harus diperjudikan, bukan.

Dia diam seketika. Suasana sepi. Hanya kedengaran bunyi kenderaan yang bertali arus dari jalanraya menyedarkan kami akan realitinya kami tidak sendirian.

Perlahan dia bersuara kembali:
Cuma...ada sesuatu yang saya hairankan. Kenapa selama ini dia yang berusaha keras, tanpa mengenal jemu untuk meminta saya menyambut harapan dia dan kini dia yang akhiri semuanya secara tiba tiba. Kenapa selepas seluruh hati saya akhirnya terbuka untuk dia dan setelah saya memberi seluruh hati saya untuk dia , tiba tiba dia membisu, malah menjauhkan diri. 

Awak... Saya amat sayangkan dia.

Dia memeluk saya. Tangisan dan sedu sedannya memenuhi ruang. Saat ini tiada ucapan mahupun bicara dapat mengubat hatinya. Biarlah dia menangis semahunya dahulu, meluahkan segala rasa yang tersimpan. Walau kami sahabat, bukan hak saya untuk menuduh siapa benar atau siapa salah, kerana setiap situasi pasti punyai dua cerita dari dua sudut pandangan berbeza. Pasti ada sebab tertentu yang tak dapat dilihat hanya dari satu arah. Hanya bahu dan masa saya dapat saya hadiahkan buat seorang sahabat.

Dan Allah adalah Maha Kuasa. Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang..

No comments:

Post a Comment