Monday 26 August 2013

Rumah Kaca


Rumah itu dibuat sepenuhnya dari kaca. Bukan hanya dinding, siling, pintu dan atapnya kaca, malah segala perabut, perkakas, pinggan dan mangkuk di dalamnya juga diperbuat dari kaca.
Cantik. Ramai yang terpesona dan memuji-muji akan ketelitian dan keunikan rumah tersebut. Ramai juga yang cemburu, ingin cuba membeli ianya dari tuan empunya. Ada juga yang ingin mengupah sang arkitek untuk membina sebuah lagi replika rumah tersebut untuk mereka. Hakcipta terpelihara, pelannya hanya satu dalam seluruh dunia. Ujar pemilik.
Gadis melepaskan pandangan ke luar. Andai sahaja mereka merasa apa yang dia rasakan. Penghuni rumah agam kaca. Gah diperkata, segala perbuatan serta aksi jadi berita utama. Tontonan percuma umum. Tiada yang sulit atau peribadi. Tiada privasi.
Di sini tidak boleh berlari, tidak boleh usik-mengusik menghibur diri, apatah lagi berbuat sesuka hati. Segalanya kaca. Rapuh. Apa yang kurang mungkin adalah papan tanda 'Nice to see, nice to hold. Once broken, considered sold'. 
Sesekali angin sejuk menyapa, membawa sepi bersama. Mereka memeluk perlahan-lahan Gadis dari belakang. Erat, merangkul, membelai sehingga meremang segala roma. Dingin menyelaputi segenap pelusuk rongga. Mereka berbisik, 'Mengalah lah, Gadis. Menyerah lah.'
Sebuah tawa panjang memecah kesunyian. Bukan ketawa riang. Ketawa bersyairkan tangisan, sedu sedan di penghujung asa seorang insan. Gadis.

No comments:

Post a Comment