Thursday 29 August 2013

Buang Jauh Jauh


Gadis duduk sendirian melayan perasaan. Diam, tenggelam dalam dunia suram. Cacamarba. Semakin difikir, semakin semak minda. Satu demi satu fikiran negatif berombak silih ganti menerjah fikiran. Berdenyut-denyut kepala. Awan hitam tidak berganjak dari menghurungi Gadis. Auranya gelap, pekat. Likat.
Tiba-tiba ada suara berdehem di sisi Gadis. Segera Gadis menoleh, tersentak ditarik balik ke dunia realiti. Rasa hairan melihat Jejaka berdiri tegak di situ dengan sebuah beg pakaian di tangan. Aneh, zip beg tersebut terbuka luas, tampak kosong isinya. Gadis mengangkat kening sebelah, menanya dengan isyarat. 
Jejaka mendekat. Tangannya pantas mengambil ragut segala awan hitam di atas kepala gadis. Dilempar, sumbat padat-padat ke dalam beg. Ditarik zip rapat-rapat, cepat-cepat.
Beg digalas di bahu sambil berkata, 'Biar semua masalah Gadis duduk dalam beg ini buat sementara. Tolak segalanya ke tepi, ikut Jejaka. Kita makan, minum, berbual tawa seperti biasa. Bila perut sudah terisi, minda telah lapang, kita buka zip beg dan teliti masalah Gadis satu-persatu. Bukankah dua kepala lebih baik dari satu? Jejaka kan ada. Mari, Gadis.' 
Satu huluran tangan disua pada Gadis. Menanti dengan sabar. Gadis tersenyum, manis. Cerah rona wajah. Tangan kanan Gadis menyambut, genggam huluran tangan Jejaka. Adakala onak duri kurang sakit luka olehnya, apabila ada seseorang di samping yang menemani perjalanan dengan beg berisi kotak pertolangan cemas. Betul bukan? 
Tidak, Gadis tidak sendiri. Perjalanan tidak lagi sepi.

No comments:

Post a Comment