Monday 12 August 2013

Semangat Yang Hilang


Maafkan saya.
Saya bukan melarikan diri, hanya ingin mencari kembali semangat yang menghilang.

Dalam sesuatu hubungan antara manusia sesama manusia, pasti ada yang hati yang terhiris bila emosi disentuh. Itu lah peranan hati: bermain dengan perasaan. Bila hilang kawalan, adakala perlu masa untuk undurkan diri, menenangkan hati.

Apabila hati disatukan dengan perasaan yang dinamakan sayang, kita jadi lupa bahawa setiap kita masih lagi individu berbeza. Punyai pemikiran dan kehidupan yang berlainan. Adakala kita fikir setiap perbuatan, setiap bicara itu ditujukan untuk kita dan sebab itu lah hati mudah terasa bila ada waktu nya kita diletakkan di tepi. Tidak dihiraukan atau dimarahi tanpa sebarang alasan.

Paling sukar ialah membezakan yang mana perkara kecil yang tak perlu dibesar-besarkan dan yang mana perkara besar yang perlu di beri perhatian. 'Looking at the big picture. But which is the correct picture?' Tolong beritahu saya. Bercakaplah dengan saya. Bukakanlah minda dan hati saya. Saya keliru apabila saya tak mampu memahami.
Mungkin setiap kita perlukan masa untuk bermuhasabah dengan diri sendiri. Namun ada kalanya buntu ketika diam itu berpanjangan. Tiada jawapan yang muncul. Sepi.
Pengalaman dan masa adakalanya membuat semangat  untuk berjuang semakin lemah dan menghilang. Umpama menghabiskan separuh usia sentiasa perlu berusaha berkali ganda untuk mendapat sesuatu. Ada masanya saya terasa lelah, ingin menutup mata, mengharapkan satu kedamaian itu akan muncul akhirnya. Lesu.
We all need mirrors to remind ourselves of who we are.' 

No comments:

Post a Comment