Friday 9 August 2013

Bayu Petang


Berdua berjalan di taman awam, berkongsi menikmati bayu petang.
Sang jejaka tiba-tiba melutut di hadapan dia. Ah! Sketsa yang amat biasa ditonton di peti televisyen. Namun ... ia jadi amat luar biasa apabila ianya berlaku di dunia nyata dan di mana heroin cerita adalah dirinya. Adegan yang skema namun tiba-tiba amat menyentuh kalbu.
Romantik? Mungkin. Mengapa hati berdegup kencang? Mengapa tangan menggigil kesejukan? Mengapa jiwa jadi tidak tenang? Ini bukan cinta, hanya kegugupan berdepan perkara di luar norma kebiasaan. Pasti.
"Saya amat sukakan awak. Kalau awak sudi, saya ingin jadikan awak teman istimewa saya." kata sang jejaka sambil memegang tangannya. Siapa yang beri keizinan. Berani bertindak tanpa kebenaran. Mengambil kesempatan, bukan?
"Maaf. Ini kali pertama sesuatu seperti ini berlaku pada saya. Saya tidak tahu apa yang patut saya katakan. Saya tidak pernah anggap awak lebih dari seorang kawan selama ini. Maafkan saya." Jawapan diberi seraya tangan ditarik perlahan dari genggaman. Nah. Juga satu jawapan klise seorang gadis yang menolak dalam lembut. Ibarat menarik rambut di dalam tepung, biar rambut tidak terputus dan tepung tidak berterabur. Empati dalam simpati. Namun hati sendiri masih jadi 'priority' (keutamaan).
Gadis melangkah pergi. Jejaka tertinggal bersama bayang. Kaku. Beku. Bayu petang tidak membawa kelegaan. Jingga beransur kelam. Jeda. 

No comments:

Post a Comment