Monday 19 August 2013

Hadiah buat Gadis


Sinaran mentari mengintai dari celah-celah dedaun yang masih dibasahi embun pagi.

Ingin sekali dia menikmati saat-saat seperti ini sepenuhnya. Selagi tubuh masih berdaya, selagi jasad masih bernyawa. Dilihatnya senarai 'check list' yang tertampal di dinding. Telah dia pastikan yang tiada satu apa pun lagi tertinggal yang mungkin akan membuatkan dia menyesal apabila tiba masanya dia kembali ke sisi Tuhan. Mungkin ... kecuali satu: Gadis.

Pelbagai rencam rasa menerpa setiap kali nama Gadis muncul di benak. Satu-satunya perkara yang amat berat untuk dilakukan: meleraikan ikatan hati antara dirinya dan Gadis. Melepaskan Gadis pergi. Menghapuskan airmata Gadis yang sudah tentunya akan mengalir deras tatkala mendengar berita pemergiannya. Mampukah Gadis bangkit sendirian?
Maka misi terakhir ini harus dijayakan hingga ke adegan terakhir. Melawan perasaan, mengorbankan rasa. Cuba perlahan-lahan menjauhkan diri dari Gadis. Mengeraskan hari untuk tidak menelefon atau menghantar berita kepada Gadis. Berpura-pura tidak mengendahkan segala pertanyaan Gadis. Malah bersikap amat dingin setiap kali Gadis menegur. Menahan kepedihan yang menusuk di segenap hati tatkala melihat Gadis menangis apabila pertanyaannya tidak diendahkan. Segalanya bukan kerana benci, tidak sama sekali. Sebaliknya, semua adalah kerana sayang. Ingin melatih Gadis menjadi kuat sedari sekarang.
Tidak menyesalkah dia? Sisa-sisa saat yang sepatutnya dihabiskan dengan mencipta memori indah, kini dilukiskan dengan kesedihan yang panjang. Tidak. Tidak akan ada sebarang penyesalan dalam hati ini. Bukankah dia sedang lakukan yang terbaik boleh dia lakukan? Hadiah terakhirnya buat Gadisnya. Moga saat pemergiannya tidak diiringi dengan ratapan yang panjang. Hilang.

No comments:

Post a Comment