Sunday 25 August 2013

Cinta Akhirnya


Gadis memandang wajah Jejaka dengan sepasang mata bercahaya, selari dengan senyuman yang tertera manis di bibir. Terasa bahagia bila Jejaka ada di sisi.

Suatu ketika dulu Gadis hanya mengenali Jejaka pada nama sahaja, tidak lebih dari itu. Malahan andai Gadis dan Jejaka berselisih jalan sewaktu menuju ke kelas, mereka langsung tidak pernah bertegur sapa. Gadis menunduk malu, Jejaka hanya menjeling sekali lalu. Dunia mereka berbeza. Gadis sibuk berpersatuan, Jejaka penuhi masanya dengan aktiviti sukan. Kawan dan aliran matapelajaran juga tidak ada yang sama. 
Aneh, bukan? Adakala hidup ini seperti satu putaran roda. Setelah bertahun terpisah mengejar cita-cita, mereka tenggelam dalam kesibukan dan seribu satu dugaan hidup yang penuh cabaran. Wajah dan nama tertimbus dalam ingatan paling belakang. Seketika, ruang masa terbuka dan mereka ketemu kembali di hujung usia.

Pertemuan sekali ini seakan membuka peluang kedua untuk mereka mengenali diri sendiri dan masing-masing. Mereka yang tidak pernah berbicara di alam sekolah, tiba-tiba bertukar cerita seolah rakan lama. Tiada detik kekok. Segalanya elok. Tidak pasti bagaimana dan bila ianya terjadi. Namun yang pastinya benang hati mereka seakan telah disimpul mati, terpateri.

Malam itu, secoret bicara membibitkan rona-rona merah di pipi. Jejaka mengungkap rahsia hati. Tidak mahu menyimpan lagi, takut andai masa sekali lagi akan mencemburui. Tembok telah runtuh. Bibir Gadis menyambut bicara sebelum minda mampu menahan. Maka terlepas jua satu pengakuan: 'Saya juga cintakan awak.'

Perlahan bisikannya, tapi cukup untuk mengejutkan Gadis sendiri. Termangu dia seketika. Apakah benar diri ini telah jatuh cinta? Mungkinkah? Ah! Tidak logik jika dilihat dari sudut usia dan situasi semasa. Gila.

Gadis, mungkin telah tiba masanya untuk berhenti berfikir. Mungkin telah tiba masanya untuk membenarkan rasa cinta itu menyentuh segenap jiwa. Mungkin juga telah tiba masanya untuk menikmati apa yang ada selagi diberi kesempatan. Mungkin hati kan jadi lebih tenang bila tidak terlalu dilawan. Namun bagaimanakah akhiran nanti kisah cinta ini? Keliru.
Kata hati yang memujuk:
Jangan difikirkan tentang penghujung cerita. Tidak akan wujud lagi peluang ketiga. Siapa yang dapat meneka apa yang akan berlaku di masa depan. Berilah peluang pada diri merasa kembali erti bahagia. Tidakkah Gadis juga berhak untuk merasakannya juga seperti orang lain?
Cinta. 

No comments:

Post a Comment