Tuesday 13 August 2013

Melodi di Hati

Kerana cinta itu subjektif.
Maka terciptalah pelbagai madah pengindah kata, pelbagai perumpamaan mewakili diri untuk menunjukkan betapa tingginya cinta serta betapa rapatnya hubungan pasangan kekasih. Ibarat kumbang dan bunga, ibarat bulan dan bintang, ibarat kuku dan isi. Dekat, malah amat dekat. Namun semua itu jasad.
Andai ditanya saya, saya ingin menjadi melodi di hati dia. Menenangkan hatinya apabila jiwanya resah. Membangkitkan semangat apabila jiwanya lemah. Merawat dukanya tatkala jiwanya parah. Menambah bingitkan dunianya tatkala jiwanya inginkan kebisingan. Membisik ingatkan tatkala jiwanya terlalai kealpaan. Menunggu dalam diam dan setia tatkala jiwanya perlukan ruang bersendirian.
Saya ingin menjadi melodi kegemaran dia, bermain-main di mindanya, diulang putar di gegendang telinganya selalu. Saya ingin menjadi melodi kegemaran dia, bernyanyi-nyanyi di hujung bibir, mendakap erat di jiwanya. Saya ingin menjadi melodi kegemaran dia yang sering mampu membuat hatinya berdegup lebih laju sementara jiwanya tersenyum riang, tenang.
Andai dia adalah dirinya, maka izinkan saya menjadi melodi di hatinya. Dekat. Rapat. Malah amat rapat.

No comments:

Post a Comment