Saturday 24 November 2012

Kerana Laila


Kring..kring..kring..
Dap.dup..dap..dup..
Kring..kring..

Angkatlah, angkatlah. Oh. Sudah pukul 11.00 malam. Mungkin dia sudah tidur. Hampa.
'Hello..' tiba-tiba satu suara halus lembut kedengaran. Hampir sahaja terlepas peganganku di telefon.
'Hello', Maaf sebab saya telefon awak lewat malam sebegini.' Dup. Jantung seakan gugur serentak dengan ayat yang terkeluar lancar dari mulutku.

'Mmm. Maaf sekali lagi kalau saya mengganggu awak sedang tidur. Sebenarnya, saya cuma nak  mm... saya ingat ... saya nak ajak awak keluar makan malam dengan saya hari Sabtu depan ni. Itupun kalau awak sudi.' Tiba-tiba saja mulut aku ni jadi lancar. Ajaib sungguh.

Laila masih tak bersuara. Diam.

Aku cuba bertenang, dan meneruskan kata kata : 'Awak tak perlu bimbang. Saya uruskan semuanya. Awak cuma perlu kata yang awak setuju saja.' .

'Baiklah. Saya setuju..' suara merdunya kedengaran menjawab sambil tertawa kecil.

'Ok. Kalau begitu, kita jumpa hari Sabtu nanti ye. Nanti saya ambil awak pukul 8.00 malam  depan stesen LRT yang kita jumpa selalu tu'. Kataku keriangan. Ye, dia setuju!

Pantas aku bergerak ke meja komputer. Tak sabar rasanya nak beritahu Lan dan Amin yang memang online menunggu berita dariku dengan setia. Tangan ku segera menaip pantas di papan keybord.

BARU SAJA HABIS BERCAKAP DENGAN LAILA DI TELEFON SEBENTAR TADI. DIA SETUJU KELUAR SABTU DEPAN! HUH..HUH..HUH.. JANTUNG NI MASIH BERDEGUP KUAT. RASA MACAM TAK PERCAYA !

Dan aku terus menceritakan segala perbualan kami tadi pada rakan rakan alam mayaku. Reaksi mereka berbagai: terkejut dan mungkin tidak percaya pada keberanianku serta turut gembira untuk aku. Terima kasih semua. Terima kasih sangat-sangat. Pelik, dengan hanya membaca kata-kata dari mereka, aku seperti mendapat semangat dan kekuatan baru.

MACAM TAK PERCAYA SAJA KAN. ORANG YANG SETERUK AKU NI AKAN KELUAR MAKAN MALAM DENGAN SEORANG PEREMPUAN SECANTIK LAILA. TERIMA KASIH KAWAN-KAWAN SEMUA. TANPA KAMU, PASTI SEMUA INI TAK AKAN JADI KENYATAAN.

KALAU KAMU NAK TAU, SECARA JUJURNYA, AKU SEBENARNYA TAK RASA YANG MAKAN MALAM SABTU INI SATU TEMU JANJI. RASANYA LAILA HANYA SETUJU KELUAR DENGAN AKU HANYA SEBAGAI MEMBALAS BUDIKU TEMPOH HARI. AKU MEMANG  SUKA SANGAT PADA LAILA.
TADI SEMASA KAMI BERBUAL, BIAR HANYA MENDENGAR SUARA LAILA, AKU RASA SEGALA KERESAHAN TERBANG, HILANG. AKU RASA KALAU KAMI BERTEMU SEKALI LAGI, AKU PASTI AKAN BETUL-BETUL JATUH CINTA PADA LAILA. TIADA U-TURN.
MUNGKIN MALAM TU NANTI, LAILA AKAN KATAKAN YANG DIA TELAH ADA TEMAN LELAKI. KALAULAH AKU BENAR BENAR DAH JATUH CINTA DENGAN DIA, AKU PASTI AKAN KECEWA. WALAUPUN SEMUA NI HANYA SATU KEBARANGKALIAN SAJA, TAPI AKU BOLEH BAYANGKAN SEKARANG NI BAGAIMANA SAKIT NYA PERASAAN KALAU APA YANG AKU BAYANGKAN BENAR-BENAR JADI.

Alangkah anehnya perasaan ni. Sekejap gembira, sekejap sedih, sekejap ragu ragu. Ini semua kerana seorang Laila.

No comments:

Post a Comment