Sunday 11 November 2012

Hipokrit



'yang sempurna tidak semestinya yang terbaik.. tapi..yang terbaik juga tidak semestinya sempurna..'
*******************************
E-mail dia: Dalam dunia kerja zaman ni, setakat pandai buat kerja dan rajin saja tak cukup. Kena pandai ber drama, main politik dan kipas boss. Sekejap sekejap hantar e-mail, cc copy kat boss. Barulah orang nampak kita.

Ini realiti. Integriti kena simpan saja dalam poket. Bayangkan. Dalam syarikat ni saja ada berapa ratus pekerja. Macam mana kita nak dapat naik ke atas dengan cepat, kalau setakat nak harap pengalaman kerja saja. Kita kena ada strategi dan kena keraskan hati untuk pijak orang lain. Tak guna buat kerja macam nak gila, balik lewat tapi boss tak perasan.

Kita lurus. Kerja siap sahaja terus beri pada boss. Boss pula tahu-tahu persembahkan pada orang atasan dan terus dapat pujian. Orang ataans bukan kisah siapa yang siapkan laporan tersebut. Janji ianya bermutu.

Kalau nak naik sama sama dengan boss, kenalah belajar kipas boss. Datang pagi-pagi, senyum pada boss. Sapa boss dan pujilah baju dia atau apa sahaja yang dia suka. Pasti waktu appraisal tahunan, boss bagi markah tinggi.

Kalau terasa tak boleh nak buat macam tu, diamkan saja diri. Kerja tepat 9 jam. Bila time balik, balik. Cukup bulan, ambik gaji sampai le pencen.
Alternatif lain: berhenti saja dan cari kerja tempat lain yang sealiran dengan integriti kita.

Dah tentunya orang atasan tak akan berubah semata mata untuk puaskan hati kita. Kita berhenti, syarikat cari orang lain. Kerja mana mana boleh dicari. Tu sebab jangan bermati matian untuk syarikat. Hari ni kita sakit, syarikat bagi kita ambik MC. Esok kita accident, tak larat nak bangun, syarikat bagi kita ambil cuti tanpa gaji. Esok esok lagi kalau kita terus tak boleh nak buat apa apa, Syarikat akan kata:

'Berehatlah. Berehatlah selama mana yang awak inginkan. Sebab kami dah gantikan tempat awak dengan pekerja lain. Terima kasih di atas perkhidmatan awak bersama kami selama ini'..
*****************************************
Hmm. Bak kata pepatah: di telan mati emak, di luah mati bapak. 

No comments:

Post a Comment