Friday 23 November 2012

Bidadari


Aku terasa ingin saja bangun dan menumbuk muka orang yang mabuk itu kerana melanggar gadis tu hingga terjatuh. Tidak! Aku tidak boleh buat begitu! Aku seorang yang pasif. Aku tidak suka bergaduh! Aku juga tidak suka mencampuri hal orang lain.
Si pemabuk tiba tiba bangun dari kerusi, perlahan lahan dan terhoyong hayang merapati gadis tersebut. Di marahinya si gadis dengan kata kata kesat. Uhh... dari sini saja aku boleh terbau betapa busuknya nafas pemabuk itu. Tentu saja lagi teruk baunya pada sigadis kerana dia berada paling rapat. Si gadis terbatuk batuk halus.

Aku tak tahan lagi. Tanpa aku sedari aku bangun dari tempat dudukku dan berjalan ke arah mereka. Aku terus memegang tangan si pemabuk yang seakan mahu menampar si gadis. Aku benci pada orang yang suka membawa masalah! 'Hentikan!' jeritku. Suasana menjadi sepi seketika. Apa! Akukah ini yang begitu berani mencampuri urusan orang lain? Aku sendiri tidak percaya!

'Lepaskan!' bentak si pemabuk. ' Tidak! Aku tak akan lepaskan' jeritku. Sudah gila agaknya aku. Aku masih memegang kuat tangannya. Dia umpama gergasi dan aku hanya aku yang 2 kali ganda lebih kecil saiz darinya. Seperti dalam cerita kartun, sekali jika dia tumbuk aku, pasti aku akan terpelanting kuat ke dinding.
Aku cuba mengukuhkan pegangan pada tangan kanannya. "Hentikan! Hentikan' jeritku lagi. Si pemabuk semakin berang, dicubanya memukul aku. Aku mengelak sambil cuba bertahan.

Si pemabuk menghayun tangan kirinya ke atas, ingin memukulku dengan segala upayanya. Malangnya, hayunannya telah kali ini terkena pada kepala gadis cantik itu. Aku terus melepaskan tangan si pemabuk dan bertanya pada si gadis:  'Awak tak apa apa?tanyaku. Pandangan si gadis amat lembut seumpama bidadari. Tidak ada walau segaris kemarahan pada wajahnya.

'Kau!' suara seperti halilintar itu mengejutkan aku. Oppss.. alamak! aku telah terlupa pada gergasi mabuk tadi. Aku menoleh.. lututku menggigil. Dia mengangkat tangan hendak memukulku. Aku terus menutup mata rapat rapat. Menunggu tangannya menghentam pipiku. Matilah aku kali ini. Mati sebelum aku sempat mengenali bidadariku.

No comments:

Post a Comment